در ایران تاکسی به عنوان یکی از وسایل حمل و نقل به خصوص حمل و نقل عمومی نقش مهمی در صنعت ترابری دارد و توجه، پرداختن به آن و ارتقای کیفیت و کمیت آن در شهرهای امروزی حائز اهمیت است.
بر اساس اظهارات شهردار تهران وضعیت حمل و نقل در پایتخت نامناسب است و منجر به آلودگی و بیماری مردم شده است. این در شرایطی است که رانندگان تاکسی نیز این روزها با مشکلات اقتصادی و معیشتی مواجه شده اند و افزایش شدید قیمت قطعات یدکی امان آن ها را بریده است.
به گفته مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی: کارکرد تاکسی در کشور ما با کشورهای دیگر متفاوت است و شاید عدم توازن بین مدهای حمل و نقل خصوصا آن دسته از مدهایی که به عنوان حمل و نقل عمومی شناخته و تعریف شده اند و شامل اتوبوس ،مترو، BRT و LRT است باعث شده که بار حمل و نقلی عمومی در کشور به دوش تاکسی باشد. در قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت سهمی معادل 25 درصد حمل و نقل شهری به تاکسی اختصاص داده شده است که از بین سایر مدهای حمل و نقل تنها تاکسی است که به سهم تعیین شده در قانون رسیده است.
ضامنی درباره علت این افزایش و کاهش سهم درصدی تاکسی ها در برخی شهرها اظهار کرد: طبیعتا در شهرهایی که مدهای حمل و نقلی دیگر نظیر مترو و اتوبوس و…ضعیف است بار اصلی حمل و نقل بر عهده تاکسی است، از این رو می توان گفت تاکسی نقش ویژه ای در مباحث حمل و نقلی در کشور ایفا می کند.
در حقیقت در دنیا از تاکسی به عنوان حمل و نقل خصوصی یاد می شود اما در کشور ما چون تعیین کرایه ها توسط شهرداری ها انجام می شود و دولت توسط فرمانداری بر آنها نظارت دارد کرایه ها تقریبا مناسب است و عملا کار کردی نزدیک به حمل و نقل عمومی دارد. در حقیقت در دنیا تاکسی به عنوان خدماتی لوکس شناخته می شود و کرایه های آن نیز متناسب با خدمات ارائه شده به صورت رقابتی و براساس عرضه و تقاضا مشخص می شود، اما در کشور ما قیمت ها کنترل شده و تاکسی جایگاه ویژه ای در صنعت حمل و نقل عمومی دارد.
به گفته وی، در کلان شهرها و شهرهای بزرگ که مدهای دیگر حمل و نقلی تا حدودی توسعه پیدا کرده است، تاکسی سهم 24 تا 25 درصدی دارد؛ اما هرچه شهرها کوچکتر می شوند قاعدتا کارکرد تاکسی بیشتر خواهد شد و گاهی نیز به تک مدل حمل و نقلی تبدیل می شود. در حقیقت ممکن است در شهرهای کمتر از 150 هزار نفر جمعیت، اتوبوس کم و مینی بوس هم برای تردد حومه ای استفاده شود و عمده تمرکز حمل و نقل بر روی تاکسی باشد.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور همچنین درباره تعداد تاکسی های فعال در کل کشور و تعداد تاکسی هایی که برای رسیدن به نقطه مطلوب در حمل و نقل عمومی نیاز است، گفت: حدود 330 هزار تاکسی در کشور داریم. تاکسی ها تعریف مشخصی دارند و به خودروهایی گفته می شود که پلاک آنها “ت” یعنی پلاک مرتبط با حمل و نقل عمومی است. پلاک های عمومی درون شهری زرد رنگ هستند. از این 330 هزار تاکسی 250 هزار تاکسی در شهرهای بالای 100 هزار نفر و مابقی نیز در شهرهای کمتر از 80 هزار نفر فعالیت می کنند. با توجه به میانگین سهم درصدی تاکسی ها در کشور، تعداد تاکسی موجود در کشور متناسب است. یعنی میانگین کشوری این را نشان می دهد که نیازی به تاکسی نیست و یا اگر هم نیازی باشد حدود 10درصد وضع موجود است که آن هم به مرور و متناسب با توسعه شهرها اضافه خواهد شد.
در شرایط فعلی اگر مباحث مربوط به انباشت فرسودگی ناوگان را کنار بگذاریم و با فرض اینکه میزان نوسازی تاکسی های فرسوده در حد نرمال بوده و حتی به صفر برسد، سالانه حدود 15 هزار تا 20 هزار دستگاه تاکسی نیاز داریم. به عبارت دیگر حدود 15 هزار تا 20 هزارتاکسی سالانه برای زمانی صادق است که انباشت فرسودگی نداشته باشیم.
این در حالیست که کارآیی تاکسی با خودروی شخصی متفاوت است. تاکسی بایستی روزانه 200 کیلومتر به طور میانگین پیمایش کند؛ اما خودروی شخصی شاید روزی 20 کیلومتر در سطح شهر پیمایش داشته باشد. بنابراین طراحی تاکسی ها و طراحی خودرو باید متناسب با عملکرد و کارآیی آنها باشد.
برهمین اساس در برخی کشورهای دنیا خطوط ویژه تولید تاکسی دارند. به طور مثال در کشورهایی که سالانه به 10 هزار خودرو نیاز باشد خط تولید اختصاصی راه اندازی می شود. اما در کشور ما اینگونه نیست و بایستی با شرکت های خودروساز موجود وارد مذاکره شویم که البته هرچه با آنها مذاکره کردیم راه به جایی نبردیم.
به نظر می رسد که آنها تصور دارند تاکسیرانی مشتری دائمی و با گارانتی آنها هست، در حالی که این مشتری است که به آنها مراجعه خواهد کرد. در حقیقت بحث رقابتی وجود ندارد و به نوعی این حوزه اسیر انحصار شده است.
اما در پی مشکلات اخیر صنعت خودرو کشور، عملا طرح های مربوط به تعویض خودروهای فرسوده نیز به حالت تعلیق در آمده اند و رانندگان تاکسی های فرسوده، ماه هاست که در انتظار جایگزین شدن خودروهای خود هستند.
مسئله وقتی پر رنگ تر می شود که بدانیم قیمت قطعات یدکی نیز ظرف یک سال گذشته رشدی 3 تا 5 برابری را تجربه کرده است. برای مثال قیمت لنت ترمز پراید از حدود 20 هزار تومان به بالای 70 هزار تومان افزایش داشته و قیمت دیسک و صفحه نیز از حدود صد هزار تومان به بیش از 450 هزار تومان رسیده است. این مسئله باعث شده تا برخی از رانندگان توان تعمیر و نگهداری از خودروهای خود را نداشته باشند و حتی در صورت بروز مشکلات سنگین (نظیر تعمیرات موتور) از چرخه حمل و نقل خارج شوند.
در چنین شرایطی اما افزایش 20 درصدی نرخ کرایه تاکسی که البته تناسب چندانی نیز با نرخ تورم عمومی کشور ندارد، نمی تواند پاسخگوی افزایش هزینه های سرویس و نگهداری از خودروها باشد و مشکلات عدیده ای را برای رانندگان زحمت کش سرویس های حمل و نقل عمومی ایجاد می کند.
البته این مشکل محدود به تاکسی ها نیست و سایر انواع حمل و نقل عمومی را نیز شامل می شود. اما رانندگان تاکسی به سبب ماهیت فعالیت خصوصی خود، بیشتر در معرض آسیب های ناشی از تورم قرار دارند و ادامه چنین روندی می تواند به تهی شدن خیابان های از تاکسی های زرد رنگ و افزایش نرخ کرایه های مسافرکش های شخصی و فعالیت بیشتر تاکسی های اینترنتی و...منجر شود.
در رویداد مدیریت هوشمند پسماند شهری که به عنوان اولین نشست از سلسله رویدادهای ارائه نیازهای فناورانه و نوآورانه شهرداری تهران برگزار شد «پیروز حناچی»؛ شهردار تهران بر حمایت از استارت اپها بمنظور رفع چالشهای شهری تأکید کرد.
حناچی در این نشست ضمن تأکید بر حرکتهای نوآورانه برای حل چالشهای شهری گفت اگر شهرداری مهمترین مشکلات شهر را با مشارکت و حضور مردم حل کند قطعا موفقتر خواهد بود.
به گزارش روابط عمومی سازمان فاوای شهرداری، حناچی با بیان اینکه روزانه ۹ هزار تن زباله در سطح شهر جمع آوری و حمل میشود، اظهار کرد که زبالهها را به جنوبیترین مناطق تهران و ۴۵ هزار تن نخاله به سمت جاده آبعلی منتقل میشود. به گفته شهردار تهران هزینه حمل، ارزش این مواد و بیاستفاده بودن آنها و همچنین مشکلات زیست محیطی که پیش میآورد از جمله چالشهایی است که باید برای آن چارهای اندیشید:
«ما سیاست کلیمان برای حل معضلات در تهران استقبال و حمایت از استارتاپ هاست اما آنچه نیازمندیم در حوزه پسماند، دیدن این مسئله به عنوان یک چرخه است و نه یک پروژه. قدم اول در حوزه پسماند، کاهش تولید زباله است و قدم بعدی تفکیک از مبدأ که باید تمام توانمان را ابتدا بر روی این دو گام متمرکز کنیم.»
همچنین «محمد فرجود» مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران با اشاره به برنامه تهران هوشمند در افق ۱۴۰۰ توضیح داد که آغاز ۱۰۰ پروژه شهر هوشمند، تخصیص فضای لازم برای ۱۰۰ کسب و کار نوآور، راه اندازی ۱۰ مرکز زندگی هوشمند (living lab)، راه اندازی ۵ مجتمع فناوری و نوآوری شهری و راه اندازی آزمایشگاه شهر هوشمند (Test Bed) از مهمترین برنامههای آینده ما برای تبدیل پایتخت به شهری هوشمند است. مدیرعامل سازمان فاوا سپس ضمن مروری بر پروژههای سازمان برای هوشمندسازی تهران گفت:
«فرصتهای زیادی در کنار چالشهای شهر موجود است که شرکتهای نوآور و استارتاپهایی با ایدههای خلاق میتوانند از این فرصتها استفاده کنند. ما میتوانیم در این خصوص برای این شرکتها فضای کار ایجاد کنیم. همچنین اعطای مجوزهای لازم برای انجام فعالیتهایشان را در اختیار آنها قرار دهیم. سرمایه گذاری، تخصیص فضای تبلیغات شهری و زیرساختهای فنی لازم از دیگر امکانات و کمکهای شهرداری تهران به کسب و کارهای خلاقانه است.»
فرجود در ادامه با ابراز رضایت از برگزاری اولین نشست از سلسله رویدادهای ارائه نیازهای فناورانه و نوآورانه شهرداری تهران ادامه داد که از ابتدای کار مدیریت شهری جدید سعی بر تعامل با همه بازیگران اکوسیستم نوآوری وجود داشته است و رویداد «اینوتهران» که امروز اولین گام آن را برداشته شده است در ادامه این تعاملات و موجب دسته بندی چالشها و نیازهای شهری و جمع آوری ایدهها و ارائه راهکارهاست.
او سپس با تأکید بر اینکه در همه موضوعات پسماند شهری از زنجیره تولید تا تفکیک، جمع آوری، دفع و بازیافت زباله زمینه انجام کار جدی و نوآورانه فراهم است تشریح کرد:
«با تغییر روالها و تبدیل شیوههای دستی به مکانیزه میتوان به دادههای درست رسید و تحلیل این دادهها میتواند در توصیف شرایط موجود به ما کمک بسیاری کند و پس از آن و بر اساس اطلاعات به دست آمده است که میتوان تصمیمات درستی گرفت و مدیریت و نظارت هوشمندانهای داشت.»
«رضا عبدلی» مدیر عامل سازمان پسماند شهرداری تهران نیز در این نشست با اشاره به تولید روزانه ۵۸ هزار تن زباله در کشور عنوان کرد که از این رقم تنها تهران نزدیک به ۱۵ درصد زباله تولیدی کشور را به خود اختصاص داده است:
«با ایجاد شرایط اقتصادی جدید و همچنین بهره گیری از الگوی صرفه جویی توسط شهروندان و ساماندهی که در حوزه پسماند ظرف سالهای گذشته اعمال شده است نسبت به سنوات قبل شاهد کاهش هزار تنی پسماند در غرب تهران بودهایم.»
مدیرعامل سازمان پسماند در بخش دیگری از صحبتهای خود به تهیه طرح جامع پسماند شورای شهر تهران تا پایان سال جاری اشاره و ابراز امیدواری کرد که طرح جامع پسماند شهر تهران تا پایان سال جاری تهیه و چشم انداز آینده شهر تهران در حوزه پسماند بهروشنی مشخص خواهد شد؛ همچنین مدرن سازی ناوگان مدیریت پسماند نیز در دستور کار سازمان مدیریت پسماند قرار گرفته است.
«علی وحدت» مدیرعامل صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در ادامه، رونق نوآوری را مستلزم تعامل همه ذینفعان دانست و اظهار کرد که عرصه شهری مملو از فرصتهاست و با راههای خلاقانه میتوان بسیاری از چالشها را حل کرد و با ایجاد خدمات نوآورانه میتوان تحریمها را بیاثر کرد و موجب رونق تولید شد.
در ادامه این نشست، محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران نیز با ابراز رضایت از برگزاری این رویداد، رفتن به سمت هوشمندسازی را الزامی دانست: «در دنیا انقلابی در عرصه کسب و کارهای نوین انجام شده و اگر ما به این حرکت نپیوندیم متضرر خواهیم شد.»
در پایان این رویداد جلسه پرسش و پاسخی میان شرکت کنندگان از استارتاپها، شتاب دهندهها و شرکتهای نوآور و همچنین دانشجویان و پژوهشگران شهری با مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری و مدیرعامل سازمان پسماند و همچنین نمایندگان سازمان نظام صنفی رایانهای و صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.
آشفتگی بازار خودرو بیتردید از اتفاقات مهم سال گذشته در این حوزه محسوب میشود. البته این آشفتگیها را نمیتوان بیارتباط با وضعیت تولید در شرکتهای خودروساز دانست. با توجه به نوسانات نرخ ارز در سه ماهه پایانی سال ٩٦ و همچنین خروج آمریکا از برجام و وعده بازگشت تحریمها شاهد بودیم که تحرک در خطوط تولید خودروسازان از اردیبهشت ٩٧ به تدریج رو به کاهش گذاشت به طوری که میزان خودروهای تولید شده در سال گذشته نسبت به سال ٩٦ کاهش قابل توجهی داشته است.
مدیر بازاریابی و شبکه فروش شرکت ایران خودرو از آغاز طرح فروش فوری ایران خودرو مختص تنظیم بازار در سال ۹۸ از هفته آینده خبر داد.
اهورا گلیاری ضمن بیان این خبر گفت: طرح فروش فوری ایران خودرو با هدف تنظیم بازار که در اسفندماه سال گذشته اجرا شد اثرات بسیار مطلوبی بر قیمت های بازار گذاشت، به گونه ای که قیمت ها در روزهای پایانی سال به سمت تعادل حرکت و التهاب ایجاد شده توسط دلالان و سودجویان فرونشانده شد و شرایط بازار به ثبات قابل قبولی رسید.
وی افزود: اثرگذاری طرح فروش فوری به دلیل مداوم بودن و قیمت گذاری محصولات بر اساس حاشیه بازار است و بر همین اساس در سال 98 نیز این طرح با هدف تنظیم و کنترل قیمت بازار و برقراری تعادل در عرضه و تقاضا ادامه خواهد داشت تا مشتریان نهایی محصولات نیز از خدمات فروش ایران خودرو رضایتمندی بالاتری داشته باشند و از مزایای طرح بهره مند شوند.
گلیاری در پایان اضافه کرد: زمان دقیق اجرای شرایط فروش فوری ایران خودرو، پیش از آغاز، اطلاع رسانی خواهد شد.
آغاز اولین پیش فروش ایران خودرو:
شرایط فروش فوری تنظیم بازار مطابق جدول ذیل و از ساعت 10 صبح روز دوشنبه مورخ 98/01/26 آغاز خواهد شد. بدیهی است امکان ثبت نام تا تکمیل ظرفیت فعال خواهد بود.
یک روز پس از فروش فوری محصولات ایران خودرو، این شرکت طرح پیش فروش خودروهای تولید داخل خود را با موعد تحویل بهار و تابستان سال 99 ابلاغ کرده است. بر این اساس خودروهایی نظیر پژو 405، سمند LX، پژو 206 تیپ 2 و تیپ 5، پژو 207 دنده دستی و پژو پارس LX با پیش پرداخت 34 تا 43 میلیون تومان در این طرح آماده عرضه به مشتریان همیشه در صف هستند.
شرایط ویژه بخشنامه :
»» تخفیف خرید محصول ایرانی»» علاوه بر سود مشارکت برای برخی محصولات مطابق با جدول 3 در نظر گرفته شده است و پرداخت آن منوط به واریز نقدی مابه التفاوت نهایی در مهلت تعیین شده در دعوتنامه و دریافت خودرو می باشد و در صورت منقضی شدن دعوتنامه و یا انصراف قرارداد قابل ارائه نمی باشد.
مبلغ تخفیف اعلامی در بخشنامه با احتساب مالیات ارزش افزوده می باشد.
تنظیم صلحنامه در این بخشنامه تا یکبار قابل اجرا می باشد.
زمان فعال شدن این بخش نامه، از ساعت 10 صبح روز دوشنبه خواهد بود.
همه انسانها فقط یک بار فرصت زندگی کردن دارند. به این معنی که زندگی یک فرصت ارزشمند و گرانبهاست که باید قدر آن را بدانیم. اما بسیاری از مردم فقط روزهای خود را شب میکنند و ارزش و اعتباری برای حیات خود قایل نیستند. اغلب این افراد هم از شرایط و داشتههای خود ناراضی هستند.
بیشتر مردم در جوانی بیشتر وقت خود را صرف مهمانی رفتن، سفر، خوردن غذاهای خوب میکنند و بیشتر دغدغهشان خوشگذرانی است. در حالی که میتوانند به مطالعه بیشتر، توسعه مهارتهای فردی و ساخت عادتهای سالم در زندگی بپردازند و روی وجود خودشان سرمایهگذاری بیشتری کنند.
آیا شما هم جزو کسانی هستید که زندگی خود را تلف میکنند؟ برای یافتن پاسخ این سوال بهتر است به نشانههای زیر توجه کنید.
۱- بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب از رختخواب بیرون نمیآیید
اگر عادت دارید بعد از بیدار شدن نیم ساعت یا یک ساعتی را در رختخواب با موبایل خود بازی میکنید و در فضای مجازی وقت میگذرانید یعنی از همه زندگی خود استفاده بهینه ندارید.
افرادی که اهداف بلندمدت در زندگی دارند هرگز وقتشان را در رختخواب و پای موبایل هدر نمیدهند. افراد موفق هر روز که از خواب بیدار میشوند به این میاندیشند که چگونه میتوانند از ساعتهای جدید که خداوند به آنها اعطا کرده در جهت بهبود کیفیت زندگی خود استفاده کنند.
۲- شما بیشتر از یک یا دو ساعت از روز خود را به انجام امور بیارزش میگذرانید
برخی از رفتارها و فعالیتهای ما انسانها بسیار بیارزش هستند و دستاوردی برای زندگی ما ندارند و فقط به این خاطر که حس خوبی در آن لحظه به ما میدهند، انجام میشوند. برخی از این کارها شامل موارد زیر است:
اگر در طول روز فقط یک یا دو ساعت را به این کارها اختصاص دهید، چندان بد نیست و بعضا برای کاهش استرسهای زندگی راه فرار خوبی هم بشمار میرود. اما اگر بیشتر از دو ساعت از هر روز خود را به این صورت تلف میکنید، باید بدانید که فرصتهای موفقیت و پیشرفت را از خود میگیرید. افرادی که زندگی و مشاغل موفقی دارند از همین ساعتهای کوتاه هم برای برنامهریزی، مطالعه یا پیشرفت استفاده میکنند زیرا به این باور رسیدهاند که هر دقیقه از این زندگی حکم طلا دارد و نباید به راحتی آن را از دست دهند.
۳- در انتهای روز آنقدر خسته نیستید که راحت به خواب بروید
افرادی که روز خود را با هدف و فعالیتهای مثبت میگذرانند در انتهای روز، کاملا خسته و آماده استراحت و خواب هستند. فرقی نمیکند فعالیت آنها فیریکی باشد یا مغزی، کارهای هدفمند انرژی بدن را مصرف میکنند و در نتیجه خواب راحتی را برای فرد رقم خواهند زد.
این در حالیست که افراد بی هدف و ناموفق که بیشتر وقتشان را به گشتزنی در دنیای مجازی یا پای تلویزیون تلف کردهاند، شب موقع خواب خسته نیستند و در نتیجه نمیتوانند به خواب بروند.
۴- بیشتر وقت خود را به برنامهریزی سپری میکنید تا انجام کار!
اگر دایم در ذهنتان دنبال یافتن راههایی برای پیشرفت، برنامهریزی و رویاپردازی در مورد آینده هستید اما دست به هیچ کاری نمیزنید، در حال تلف کردن اوقات زندگی خود هستید. چرا؟ به این خاطر که فکر کردن و برنامهریزی را همه میتوانند انجام دهند، کاری که همه قادر به انجام آن نیستند، اجرایی کردن برنامهها و اهدافشان است.
صرف اینکه شما بیشتر وقت خود را به برنامهریزی سپری میکنید دلیل نمیشود انسان آیندهنگری محسوب شوید. باید روی پای خود ایستاده و شروع کنید. اولین قدم را بردارید و از موانع نترسید. تعیین هدف بدون اقدامی برای تحقق آن هیچ ارزشی ندارد.
۵- نگران طرز فکر بقیه نسبت به خود هستید
افراد موفق بسیار مشغولتر از آن هستند که نگران طرز فکر بقیه در مورد خودشان باشند. بخش عمدهی نگرانی کسانی که اهداف بزرگی در زندگی و شغل خود دارند این است که چگونه با رفع موانع به پلههای بالاتری از ترقی برسند و همچون مردم معمولی نگران حرفهای دوست و فامیل در مورد خودشان نیستند.
اگر زندگی خود را معطوف نظر دیگران کنید خیلی زود متوجه خواهید شد که در یک سراشیبی تند در مسیر سقوط قرار گرفتهاید. به جای اینکه منتظر تایید دیگران باشید آیندهی خود را مجسم کرده و برای تحقق آرزوهایتان تلاش کنید. چه اهمیتی دارد که اطرافیان شما را زیبا یا زشت ببینند! یا چه اهمیتی دارد که آنها در مورد سبک زندگی شما چه نظری داشته باشند؟ راه درست را انتخاب کنید و بدون توجه به حرفهای سطحی تلاشتان را هر روز بیشتر کنید.