قالب های فارسی وردپرس 31

این وبلاگ جهت دسترسی آسان شما عزیزان به قالب های برتر وردپرس به صورت فارسی تدوین و راه اندازی شده است.

قالب های فارسی وردپرس 31

این وبلاگ جهت دسترسی آسان شما عزیزان به قالب های برتر وردپرس به صورت فارسی تدوین و راه اندازی شده است.

چطور ماشین عروس مناسب اجاره کنیم

اگر چیز زیادی در مورد ماشین نمی‌دانید انتخاب یکی از مهم‌ترین عناصر شب مراسم عروسی برای‌تان مشکل خواهد بود. ماشینی که برای مراسم عروسی که انتخاب می‌کنید نه تنها باید از لحاظ ظاهری عالی باشد و به خوبی کار کند، بلکه باید گنجایش افرادی که قرار است سوار آن شوند و آن لباس عروس حجیم را نیز داشته باشد. اگر از دنیای ماشین اطلاع چندانی ندارید و به دنبال یک ماشین عروس مناسب برای مراسم عروسی خود هستید، نکات زیر می‌توانند کمک خوبی برای شما باشند.


در مورد نکات کلیدی تصمیم بگیرید

تعداد ساقدوش‌های عروس و داماد و دیگر افرادی که سوار ماشین عروس خواهند شد را مشخص کنید. تعداد و اسم افرادی که به هر نحوی در طول مراسم عروسی برای حمل و نقل نیاز به استفاده از ماشین عروس دارند را قبل از روز مراسم عروسی یادداشت کرده و تهمیدات لازم را در این موضوع اتخاذ کنید.

مشخص کردن تعداد این افراد به شما کمک خواهد کرد که تعداد اتومبیل‌های لازم برای حمل و نقل آن‌ها را مشخص کرده و هماهنگی‌های لازم را انجام دهید. اگر به دو یا تعداد بیشتری اتومبیل یا اتومبیل بزرگ‌تری برای حمل و نقل تمامی همراهان احتیاج دارید و دوست دارید که این کار به بهترین نحو انجام گیرد، باید از قبل برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهید.

مسیر حرکت ماشین عروس و همراهان را در طول مراسم عروسی از قبل مشخص کنید. در حین مراسم عروسی به چه مکان‌هایی می‌روید؟ مسافت‌هایی که در این حین طی می‌کنید کوتاه هستند یا طولانی؟ اگر مسافت‌هایی که قرار است طی کنید بیشتر از 15 دقیقه طول می‌کشید پس راحتی ماشین عروس یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که باید به آن توجه کنید. البته در هر صورت ایمنی از هر فاکتور دیگری مهم‌تر است.

زمان‌بندی‌های لازم را انجام دهید و واقع‌بین باشید. قبل از روز مراسم عروسی نقشه‌ی حرکت خود را تعیین کنید. بسیاری از عروس خانم‌ها دوست دارند کمی ناز کنند و به عبارت دیگر کمی دیرتر از حد معمول به محل برگزاری مراسم عروسی بیایند. علاوه بر این بعد از اتمام مراسم عروسی ممکن است عروس و داماد بخواهند که در مکان‌های مختلف با هم عکس بگیرند.

3. در تعیین مسیر حرکت ماشین عروس و ماشین‌های همراهان و زمان‌بندی آن سعی کنید واقع بین باشید. در زمان مشخص کردن مسیر و نیازهای دیگر به هر موضوعی به اندازه‌ی کافی وقت اختصاص دهید.


ماشین عروس را از جاهایی که در این زمینه تخصص و تجربه کافی دارند اجاره کنید.


به دنبال بهترین مکان برای اجاره کردن ماشین عروس باشید

ماشین عروس را از جاهایی که در این زمینه تخصص و تجربه کافی دارند اجاره کنید. ممکن است بهترین جا برای اجاره کردن ماشین عروس یک شرکت بزرگ با تعداد زیادی پرسنل و یا تنها یک نفر با یک ماشین عروس لوکس باشد. هر کسی را که انتخاب می‌کنید باید از اعتبار کافی برخوردار بوده و سابقه‌ی خوبی در زمینه تهیه و تجهیز ماشین عروس داشته باشد.

دنبال شرکت‌هایی باشید که مدت زیادی است در زمینه‌ی اجاره دادن ماشین عروس فعالیت دارند.

 از کسانی که قبلا ماشین عروس اجاره کرده‌اند مشورت بگیرید.

 شرکت‌هایی را انتخاب کنید که با مکان اجرای مراسم عروسی آشنایی دارند.

اگر راننده هم برای ماشین عروس می‌خواهید، شرکت‌هایی را انتخاب کنید که با مسیرها و خیابان‌های شهر آشنایی کافی داشته باشند و تدابیر لازم را در صورت بروز ترافیک و دیگر حوادث غیرمترقبه اندیشیده باشند.

 از پرسنل شرکت در مورد نیروهای کمکی از قبیل مکانیک یا راننده جانشین سوال کنید. ممکن است در حین سفر با خرابی ماشین عروس یا بیماری راننده مواجه شوید پس از قبل برای این موضوع برنامه‌ریزی کنید که در صورت بروز مشکل بتوانید سریع آن‌ را با استفاده از نیروهای کمکی حل کنید. اگر بدانید که شرکت مورد نظر تمهیدات لازم را برای این مواقع اندیشیده است خیال‌تان راحت خواهد شد.

https://iranirent.ir/widding-car/

چهارده نکته کلیدی و آموزشی درباره کاتالوگ

سفارش دهنده هستید یا طراح، مدیر تبلیغاتی یا صاحب کسب و کاری شخصی، فرقی نمی کند، قطعا سرو و کارتان با این کلمه می افتد «کاتالوگ». در مقاله ی پیش رو چهارده باید و نباید و نکته کلیدی را در رابطه با ابعاد مختلف این کالای مهم تبلیغاتی ارائه خواهیم داد. اما پیش از آن، تعریفی کوتاه از کاتالوگ مفید خواهد بود. کاتالوگ (Catalog) کتابچه ای تبلیغاتی است که برای ایجاد رابطه بین تولید کنندگان و مشتریان به وجود آمده و اغلب به صورت چاپی در دسترس مشتریان، فروشندگان و بازاریابان قرار می گیرد. (عبارت کتابچه اصطلاح است زیرا ممکن است برگ های یک کاتالوگ به صورت تا شده و بدون صحافی کتابچه ای باشد) این کتابچه، راهنمای تبلیغاتی محصولات یک کارخانه یا خدمات یک شرکت است. در کالای تبلیغاتی مشخصات کالا، اعم از نام و اندازه و مدل و ویژگی های آن به واسطه متن و تصویر به همراه خصوصیات فنی کالا درج می شود تا خریدار بتواند از آن به عنوان کارنمای آن تولیدات استفاده کند.


حال به ذکر آن 14 نکته کلیدی می پردازیم:


 


آموزش طراحی کاتالوگ


 

1-چرا کاتالوگ چاپ کنیم؟

کاتالوگ با هدف معرفی کالا یا خدمات و جذب مشتریان بالقوه و در جهت راهنمایی آنان منتشر می شود. با پیچیده تر شدن و تنوع محصولات در بازارهای تولیدی، به نظر می رسد کاتالوگ ها بیش از هر زمان دیگری جایگاه یافته اند. در این زمینه اگرچه فضای مجازی توسعه زیادی یافته و اگرچه حتی گاهی کاتالوگ های مجازی و غیر چاپی نیز در فضای اینترنت منتشر می شوند، اما همچنان ماندگاری و دم دست بودن یک نسخه چاپی و همراهی آن با فروشنده، از مزایای این نوع تبلیغات است.


همچنین نسخه های چاپی کاتالوگ ها، قابل حمل و کم حجم هستند و در نیم نگاهی مفید و مختصر به تولیدات، محصولات و جایگاه تولید کننده اشاره می کنند و از طرف دیگر برای امور بازاریابی و تبلیغات و معرفی تولیدات در محیط فروشگاه ها و نمایندگی ها نیز بسیار موثر هستند


 


اصول طراحی کاتالوگ


 

2-کاتالوگ برای چه کسانی است؟

کاتالوگ مجموعه ای گرد آوری شده یک دسته از محصولات یا خدمات ارائه شده توسط یک شرکت یا موسسه، با ریزترین اطلاعات مورد نیاز برای فروشنده یا واسطه ی آن کالا یا خدمات است.


در واقع آن ها برای اشخاصی که رابط میان تولیدکننده و مصرف کننده هستند، تهیه می شوند. این اشخاص، خریداران عمده یا کسانی هستند که نقش فروشنده یا مغازه دار، یا نقش واسطه میان ارائه دهنده ی خدمات و گیرنده ی خدمات مانند شرکت های مخابراتی و ... را بازی می کنند.


کاتالوگ ها برای معرفی کالا یا خدمات به این اشخاص یا موسسات، تهیه می شوند و حاوی اطلاعات مناسب آنهاست. این اطلاعات لزوما برای مصرف کننده مفید نیستند.


 


خلاقیت در کاتالوگ


 

3-سلیقه در طراحی

همان طور که می دانید، طراحی یک مساله سلیقه ای است. ممکن است شما از یک طراح بخواهید برای شما راجع به فلان موضوع مد نظرتان، یک طرح آماده کند و همزمان از یک طراح دیگر بخواهید همین کار را برایتان بکند. بعد از چند روز که طرح ها آماده شود، احتمالا دو چیز کاملا متفاوت از هم خواهید دید که از لحاظ گرافیکی نمیتوان به هیچ کدام ایراد ساختاری گرفت (البته به فرض اینکه آن دو نفر طراحان خوبی باشند). هیچ کدام این طرح ها ایرادی ندارد. شما مثلا از طرح اول خوشتان می آید و یک نفر دیگر از طرح دوم. این سلیقه شخص شماست. اما در شرایط مساوی، هیچ کدام بر دیگری برتری ندارد. بحث تفاوت سلیقه شما و بقیه است. البته این طور هم نیست که مطلب کاملا سلیقه ای باشد. یک سری اصولی در کار وجود دارد که باید رعایت شود. ولی به شرط رعایت تمام آن اصول، کار سلیقه ای می شود.


حال برای این که ببینید آیا یک مجموعه، مستحق این است که طراحی شما را انجام دهد یا نه، باید این را بررسی کنید که سلیقه شما به سلیقه طراحان آن مجموعه نزدیک است یا نه. برای بررسی این مطلب، بهترین کار این است که نمونه طراحی های قبلی مجموعه را بررسی کنید و ببینید که آیا از کارهای دیگرشان راضی هستید یا خیر. به این مطلب توجه داشته باشید که اگر سفارش شما مثلا طراحی برای کارگاه کابینت سازی است، حتما نباید دنبال طراحی بگردید که طراح کار کابینت سازی است. زیرا این مطلب معقول نیست. شما مجموعه کارهای آن طراح در زمینه های مختلف را باید ببینید و بپسندید.


منبع:

https://www.echantillon.ir/gifts-category/tv-card/

یک فلش مموری خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

فلش مموری متداول ترین ابزار برای تبادل اطلاعات بین کامپیوترهاست. اگر به خاطر داشته باشید، در گزینه از فلاپی دیسک هایی حجم زیاد و ظرفیت کمی داشتند برای تبادل اطلاعات استفاده می شد. البته بخاطر محدودیت فلاپی دیسک ها نمی توانستیم حجم زیادی از اطلاعات را جا به جا کنیم. پیشرفت تکنولوژی روی حافظه ها نیز تأثیر گذاشت و مدتی پس از فلاپی دیسک ها، فلش مموری ها وارد بازار شدند. فلش مموری حجم بسیار کمتری نسبت به فلاپی داشت و ظرفیت آن بسیار بیشتر و در حد گیگابایت است. به همین دلیل کم کم افراد فلاپی ها را کنار گذاشتند و از فلش مموری استفاده کردند.
نکته مثبت دیگری که در مورد فلش ها وجود دارد و کاربران را به خود جذب میکند، سرعت انتقال اطلاعات است. در گذشته برای انتقال اطلاعات باید زمان زیادی صرف می شد، اما با ورود فلش مموری ها به بازار این زمان رفته رفته کاهش پیدا کرد. سرعت یک فلش به برند و مدل آن بستگی دارد.

هنگام خرید فلش مموری چه نکاتی را باید رعایت کرد؟
اولین چیزی که پیش از خرید فلش باید به آن توجه کنید این است که برای چه کاری قصد دارید از آن استفاده کنید و میزان فضای مورد نیاز شما برای ذخیره اطلاعات چقدر است. به این نکته توجه داشته باشید که فلش مموری یک حافظه موقت است و بهتر است که برای ذخیره دائم اطلاعات خود از آن استفاده نکنید یا اینکه اطلاعات خود را در چند دستگاه مختلف ذخیره کنید. ظرفیت فلش مموری ها از 2 گیگابایت شروع می¬شود و تا ظرفیت¬های بسیار زیاد ادامه دارد. با افزایش میزان ظرفیت یک فلش، قیمت آن نیز افزایش می یابد.
تکنولوژی به کار رفته در فلش ها باعث شده است که بدون اشغال کردن فضای زیاد، میزان زیادی از اطلاعات را در خود جای دهند. البته موضوع کوچک بودن گاهی اوقات باعث ایجاد مشکل می شود؛ چرا که فلش های کوچک خیلی زود گم می شوند. به همین دلیل بسیاری از افراد از کیف های مخصوص برای فلش استفاده می کنند و یا آن را به وسیله دیگری مانند دسته کلید خود متصل می کنند. همچنین برخی از فلش ها جمع می شوند و یا درب محافظ دارند. اگر فلش شما آسیب ببیند، اطلاعات شما به کلی از بین خواهد رفت، به همین دلیل بهتر است که از ابتدا فلش مموری تهیه کنید که محافظ داشته باشد.
فلش هایی که دارای اشکال فانتزی هستند، توجه افراد زیادی را به خود جلب می کنند. بهتر است حین خرید دقت که فریب زیبایی ظاهری این فلش ها را نخورید. برخی از این حافظه ها توسط شرکت های معتبری تولید نشده اند و به همین دلیل کیفیت بالایی ندارند. این بی کیفیتی مشکلاتی مانند سرعت پایین به وجود می آورد و میزان ظرفیت اسمی آن با ظرفیت واقعی آن تفاوت فاحشی دارد. همچنین در صورت استفاده مداوم از این فلش ها ممکن است بسوزند و اطلاعات شما از بین بروند، بدون این که قابلیت ریکاوری آن ها را داشته باشید.
توجه داشته باشید فلش مموری که خریداری میکنید، از تمام سیستم عامل ها پشتیبانی کند تا هنگام انتقال اطلاعات با مشکل مواجه نشوید. گاهی اوقات ممکن است لازم داشته باشید برای تبادل اطلاعات بین دو سیستم عامل مختلف مانند کامپیوتر و تلفن همراه خود از فلش استفاده کنید. اگر فلش شما از سیستم عامل اندروید یا ios پشتیبانی نکند، نمی توانید این کار را انجام دهید. برخی از سیستم عامل ها دارای فلش مخصوص به خود هستند که می توانید از آن ها استفاده کنید.

بهترین فلش مموری های بازار
فلش مموری
فلش مموری

 

در تولید و ارائه فلش مموری نیز مانند بقیه وسیله های الکترونیک برخی از برندها پیشتاز هستند و فلش هایی که ارائه می دهند از اعتبار خوبی در بازار جهانی برخوردارند. تهیه فلش از این برندها خاطر شما را از بابت کیفیت آن آسوده خواهد کرد. توجه داشته باشید که برندهای ناشناخته ممکن است فلش مموری هایی با قیمت پایین تر و ظاهری زیباتر ارائه دهند، اما کارکرد آن ها وابسته به شانس شما خواهد بود و ممکن است به اطلاعات شما آسیب برسد.
در ادامه تعدادی از با کیفیت ترین فلش مموری های موجود در بازار را به شما معرفی می کنیم و در مورد مزایا و معایب آن ها صحبت خواهیم کرد.

Patriot Supersonic Rage 2
این فلش دارای 128 گیگ حافظه است و سرعت انتقال اطلاعات آن توجه شما را به خود جلب می کند. اگر میزان نیاز شما به فلش زیاد است و به دنبال نمونه¬ ای حرفه ای هستید، این فلش گزینه مناسبی برای شماست. البته قیمت آن نسبت به نمونه های مشابه بیشتر است که این موضوع برای افرادی که به دنبال ظرفیت و سرعت زیاد در کنار هم هستند، به صرفه است.

Kingston Technology DataTraveler 100 Generation 3
این فلش از سیستم عامل های مختلف پشتیبانی می کند و به شما امکان تبادل اطلاعات بین سیستم عامل های مختلف را می دهد. ظرفیت آن 64 گیگابایت است و قیمت آن نیز خیلی بالا نیست. سرعت این مدل فلش نسبت به نمونه های مشابه کمی پایین تر است، اما نه به اندازه ای که نتوان از آن چشم پوشی کرد. مزایایی که این حافظه دارد، باعث شده است که انتخاب افراد زیادی در جامعه باشد.

Patriot Supersonic Mega
اگر به دنبال یک فلش با حجم بسیار زیاد و سرعت بالا هستید که در برابر آسیب نیز مقاوم باشد، این مورد انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. جنس بدنه این فلش از آلیاژ آلومینیوم است و به همین دلیل در برابر ضربه مقاومت بیشتری نسبت به نمونه های مشابه از خود نشان می دهد. اندازه این فلش نسبتا بزرگ است. طراحی بدنه آن به گونه ای است که اگر آن را به دستگاه متصل کردید، باید مراقب باشید که به آن برخورد نکنید تا باعث آسیب به فلش و پورت USB نشوید. حجم این حافظه 512 گیگابایت است.
آنچه ذکر شد تنها چند نمونه از فلش های باکیفیت موجود در بازار بودند. شما می توانید با توجه به ملاک هایی که برای شما مهم است مانند قیمت، ظرفیت، سرعت و… فلش مموری متناسب با نیاز خود را انتخاب کنید.

در صورت عدم استفاده از فلش با کیفیت چه مشکلاتی به وجود می آید؟
 

فلش مموری
فلش مموری

 

از ابتدا ما روی تهیه فلش مموری با کیفیت تأکید بسیاری داشتیم؛ اما اگر یک فلش معمولی از یک برند غیر معروف خریداری کنیم، چه اتفاقی می افتد؟ نمی توان گفت تمام محصولات ارائه شده از برندهای نوپا و غیر مشهور بی کیفیت هستند، اما کارکرد وسیله ای که از این برندها خریداری می کنید، بستگی به شانس شما دارد. فلش وسیله ای است که اطلاعاتی روی آن نگهداری می شود که از بین رفتن آن می تواند هزینه های مالی و غیرمالی بسیاری برای صاحب آن داشته باشد، به همین دلیل لازم است که از امنیت اطلاعات خود اطمینان داشته باشید.
یک فلش مموری بی کیفیت ممکن است باعث ویروسی شدن دستگاه هایی شود که به آن وصل می شوند. حتی ممکن است به صورت استاندارد طراحی نشده باشد و باعث آسیب رسیدن به پورت USB دستگاه های شما شود.
اگر فلش مورد نظر خود را از محلی غیر معتبر و برندی غیر معتبر خریداری کنید، ممکن است فلشی با ظرفیت بسیار کمتر از ظرفیتی که بهای آن را داده اید، دریافت کنید. این موضوع به ویژه در مورد فلش هایی با ظرفیت بالا به وجود می آید.
حافظه های معتبر دارای گارانتی های معتبری هستند و تمامی آن ها از سوی شرکت ارائه دهنده به ثبت رسیده اند و حتی ضمانت تعویض دارند. وقتی محصولی گارانتی دارد، خاطر شما از بابت کیفیت آن آسوده خواهد بود و در صورت ایجاد مشکل به راحتی می توانید به نمایندگی های مربوطه مراجعه کنید و محصولی که خریداری کرده اید را تعمیر یا تعویض کنید. معمولا فلش های معتبر قابلیت ریکاوری اطلاعات را نیز دارند.
توجه داشته باشید که برخی از برندها دارای نمونه های فیک نیز می باشند. سعی کنید فلش مموری مورد نظر خود را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید و کارت گارانتی دریافت کنید. همچنین معمولا شرکت های معتبر سریال محصولات خود را ثبت می کنند که می توانید شماره درج شده روی جعبه را در وب سایت کمپانی وارد کنید و از اصالت محصول اطمینان حاصل کنید.

 

فلش مموری به عنوان هدیه
فلش مموری
فلش مموری

گاهی اوقات می خواهید برای شخصی که برایتان عزیز است، هدیه ای خریداری کنید اما از سلیقه او اطلاعی ندارید. در این مواقع بهتر است وسیله ای را انتخاب کنید که مورد پسند اکثریت افراد است و تقریبا مطمئن هستید که به کار می آید. فلش مموری از این دسته وسایل است. نکات دیگری نیز وجود دارد که این وسیله را برای انتخاب به عنوان هدیه مناسب می کند. بدنه فلش ها طراحی های مختلفی دارند و شما می توانید مطابق با سلیقه خود انتخاب خاصی داشته باشید. ظرفیت فلش ها متفاوت است و برای انتخاب ظرفیت مناسب برای شخص مورد نظر تنها کافیست بدانید که چه کاری انجام می دهد، برای مثال یک مهندس به یک فلش با ظرفیت بالاتری نسبت به یک فروشنده نیاز دارد. تنوع در ظرفیت ها و برندهایی که فلش ها را تولید و عرضه می کنند، مزیت دیگری نیز برای شما فراهم می کند و آن تنوع در قیمت است. شما می توانید یک فلش مموری متناسب با بودجه خود برای ش

خص مورد نظرتان تهیه کنید. حتی شما می توانید در رابطه با هدیه دادن فلش ایده های خلاقانه ای را به کار ببرید، برای مثال عکس های یادگاری خود با شخص مورد نظر را در فلش جمع آوری کنید و به او هدیه دهید، با این کار زمانی که او برای اولین بار از فلش استفاده می کند، شگفت زده خواهد شد.

منبع:

توسعه کارآفرینی، راهبردی عملیاتی در تبیین اساس اقتصاد مقاومتی

به گزارش شبکه آگاهی رسانی دانا به نقل از مهندس نیوز، در دستک منظره بیست ساله جمهوری اسلامی و با راهنمایی های مقام معظم رهبری، بر اقتصاد ادب محور تاکید شده است و تامین نیارهای تخصصی برنامه چهارم گسترش مملکت مورد توجه برنامه ریزان واقع شده، از این رو، هیات امنای دانشگاه تهران در اردیبهشت ماه 1386 راه اندازی دانشکده ایجاد اشتغال را به تصویب رساند. در سررسید تأسیس، این دانشکده به عنوان نخستین دانشکده کارآفرینی در ایران و خاورمیانه به حساب می‌آمد. در مسیر راه اندازی دانشکده کارآفرینی حمایت مادی و معنوی وزارت شغل و امور اجتماعی با اجرای مصوبه شورای عالی کارگماری بسیار راهگشا بوده است. هرچند که صاف سازی چنین راهی با امضای تفاهم نامه بین وزارتین علوم، تحقیقات و تکنولوژی و شغل و امور اجتماعی در بهمن سنه 85 امکان پذیر گردید.


با توجه به اقدامات احسان که در این گویه اتمام شده است بر آن شدیم گفتگویی در دامنه کارآفرینی با دکتر محمد علی مرادی عضو هیات علمی دانشکده ایجاد اشتغال دانشگاه تهران داشته باشیم :


****


کارآفرینی چیست و کارآفرین به چه کسی می گویند؟


کارآفرینی در واقع حول محور کسب وکار متمرکز است یعنی به کسی می گویند که سوداگری تاسیس کند و ریسک سرمایه گذاری خود را می پذیرد یعنی یگانه از مؤلفه هایی که در ایجاد اشتغال است ریسک و تاب اطمینانی است و این مفهوم حداقلی ایجاد اشتغال است. شکل بهتر دیگر ایجاد اشتغال این است که تاسیس کسب و کار برای چند تن صورت گیرد که ریسک کار و سرمایه خویش و سایرین را می­پذیرد. در چنین حالتی، ایجاد اشتغال باید با مولفه هایی امثال نوآوری، استفاده از فرصت ها و استجابت ریسک و نااطمینانی به اتفاق باشد. مفهوم دقیق­تر این است که شخص کارآفرین در کسب و کار خود خلاقیت و نوآوری داشته باشد، بتواند یک ایده رو تبدیل به کالا و خدمت بکند. بعد کلیدی تر دیگر اینکه قابلیت و توانایی لازم برای خلق، کشف، شناسایی و بهره­برداری از فرصت­های کارآفرینانه را داشته باشد.. خلق فرصت یعنی عرضه و تقاضای یک فرآورده را بتواند ایجاد کند. به­دیگر سخن، کالا یا خدمتی که هستی ندارد، تولید و بازار آن را پیدا کند. کشف فرصت یعنی اینکه درخواست هستی داشته باشد و کارآفرین عرضه را ایجاد کند یا اینکه اگر عرضه وجود دارد درخواست را با کشف کند. در این جا منظور از کشف تقاضا، فراهم آوردن یک بازار برای یک فرآورده در یک ناحیه خاص می باشد و بعد از کشف درخواست اقدام به سهم برداری نماید. به راستی این کار به کارگیری فرصت ها می باشد که به مرحله عمل رسیده باشد. تعریف اینجانب از ایجاد اشتغال این است که فرد با پذیرش ریسک و نااطمینانی و با خلاقیت و نوآوری، فرصت های کسب و کار را خلق، کشف و یا معرفی کند و یک کسب و کار جدید راه اندازی یا گسترش دهد. با عنایت به مولفه­های مطرح در این تعریف، مسوولیت اصلی کارآفرین این است که فرهنگ را از دانشگاه­ها، مراکز پژوهشی و سازمان­ها تجاری­سازی نماید و به تو کسب­وکار منتقل نماید و از این طریق ارزش افزوده بالایی برپایی کند.


آیا ایجاد اشتغال اکتسابی است یا ذاتی؟


بخشی از مؤلفه های کارآفرینی حتما به تعلیم بیچارگی دارد و اکتسابی است ولی بخش دیگر که بر نبوغ و روحیات فرد دلالت دارد، براحتی از طریق تعلیم میسور نیست و نمی توان از طریق برگزاری دوره های آموزشی در کسان ایجاد نمود. عوامل فردی و روانشناختی مناسب مقوله نکوداشتن را برای آموزش فراهم می­کند و این دو را لازم ملزوم هم می نماید. در فعالیت­های کارآفرینی بخشی از امور از راه شهود و بخشی از راه محاسبه و تحلیل انجام می­شود که در ادبیات موضوع در این باره به تفصیل مباحث مطرح شده است. شایان ذکر است، تعلیم ایجاد اشتغال صرفا به تعلیم های متداول اندک نمی­شود بلکه می بایست این مؤلفه ها از دوران کودکی در روحیه و منش کسان پایه ریزی شود. بدین معنا که می بایست کودکان طوری تربیت شوند که از دوران کودکی با مولفه­هایی همانند حس کنجکاوی، خلاقیت، عزت نفس و استقلال طلبی، نوآوری روح جمعی در آنها شکل گیرد و نهادینه شود. تقویت این مولفه­ها مستلزم عوامل روانشناختی و شخصیتی فرد است. در جهان تقویت و تعمیق این مولفه‌های رفتار کارآفرینانه که قبلاً در تعلیم ابتدایی لحاظ می شد امروزه از راه بازی‌های رایانه‌ای و فیلم های کارتن و یا روش‌های پسندیده دیگر، تعلیم دیتا شود. در جمع­­بندی باید باورپذیری داشت هم عوامل خدادادی و آموزشی با هم انسان را کارآفرین کامیاب می سازد. زیرا، مواجه با ریسک و نااطمیانی، خلاقیت و ابتکار و خلق، کشف، شناسایی و بهره برداری از فرصت هم عوامل خدادادی و هم اکتسابی وابسته است. علاوه بر آن، ابعاد و مولفه­های خدادادی و گونه ها آموزش کارآفرینی در فعالیت­های کارآفرینانه از وسعت و نتوع قابل توجهی برخوردار است.


وضعیت ایجاد اشتغال در مملکت را چگونه ارزیابی می کنید؟


وضعیت ایجاد اشتغال را می تاب در مقوله هایی امثال چگونگی فعالیت کارآفرینی، چگونگی آموزش کارآفرینی و وضعیت فرصت­های کارآفرینانه در مملکت بررسی نمود. این مقوله ها از عقیده ماهیت با هم کاملاَََُ متفاوت می باشند.


در بستگی با اطلاعات فعالیت های کارآفرینی در ایران، دانشکده ایجاد اشتغال شاخص دیده بان جهانی کارآفرینی را با مشارکت تعدادی از کشورها محاسبه می کند. در سال 2012 ، این شاخص(GEM) در 59 کشور محاسبه شده است. در این شاخص کشورها در بر اساس مرال توسعه در سه تقسیم دسته بندی می­شوند: مراحل توسعه شامل اقتصاد مبتنی بر تولید، اقتصاد مبتنی بر کارایی و اقتصاد بر پایه ابتکار است. رسیدگی نتایج سنه 2012حاکی متعلق به است که ایران در مرحله اول گسترش یعنی اقتصاد مبتنی بر عوامل فرآوری قرار دارد که هم­ردیف کشورهای نظیر فلسطین، مصر، پاکستان که روی هم ده مملکت هشتند، پیمان گرفته است. کشورهایی امثال برزیل،چین ،تونس در مرحله دوم گسترش یعنی مرحله مبتنی بر کارآیی و کشورهای همچون نروژ، فنلاند، بلژیک، سنگاپور، ژاپن و امریکا در مرحله سوم یعنی مبتنی بر نوآوری پیمان دارند. با توجه به نتایج به دست آمده می طاقت به این نتیجه قبض که در مملکت باید نگرش های کارآفرینی،زیر ساخت های لازم، فضاهای با استوار در پیرامون اقتصادی و آموزش های پایه بستر سازی شود.


سیاست های دولت برای توسعه تکاپو های کارآفرینی به چهره مدون و عملیاتی شده در مملکت اجرا شود یعنی هم برای عرضه ایجاد اشتغال یعنی آموزش، تامین مالی، زیرساخت و قوانین و مقررات نهادسازی شود و هم تقاضای ایجاد اشتغال یعنی معرفی فرصت ها از طریق تسهیل در ورود و هم فراهم کردن اطلاعات برای سهم برداری از فرصت ها زمینه توسعه فعالیت های کارآفرینی را برپایی کرد. آموزش کارآفرینی و توسعه  این ها باید از الان در مملکت به عنوان جهت گیری های بنیادی برای توسعه کارآفرینی باره توجه پیمان گیرد. اکنون در واقع فعالیت های ایجاد اشتغال در کشور با مقدمه نکویی مسیر خود را طی می کند یعنی به این مفهوم است که دولت با اجرای سیاست های اصل 44 قانون اساسی، توسعه تقسیم خصوصی را محور پیمان دیتا است. هر چند خود این در اجرا با پیچیدگی هایی همراه است ولی اصل بر این است که راه به سمت توسعه فعالیت های خصوصی و کارآفرینانه قبل برود.


طبق آمارهای رسمی، در سنه 1365 حدود 64 درصد شاغلان کشور در بخش خصوصی کار می کردند اما به تدریج و بعد از عبور از جنگ تحمیلی با توسعه دسته خصوصی در سنه 1390 بالغ بر 74 درصد شاغلان کشور در تقسیم خصوصی بودند. با این وجود حجم تکاپو های کارآفرینان زیر می باشد و بر پای بست، پسینیان سرشماری نفوس و مسکن، شمار کارفرمایان (خودشان ریسک شغل خویش و سایرین و سرمایه خودشان را پذیرفتند) به عنوان شاخص کارآفرینی در سنه 1390 ،769000 نفر در تقسیم خصوصی و تعداد خویش اشتغالی ها7333000 تن (خودشان ریسک کار و سرمایه خودشان را پذیرفتند) بودند. با پروا به شمردن ارائه شده، در کشور ظرفیت های متعددی در دسته های مختلف هستی دارد که وظیفه برنامه ریزی و استفاده از این گنجایش ها بر عهده دولت می باشد. نفت مایه شده است که هم فرآوری و هم بازرگانی و هم کارگماری ما منوط به درآمدهای نفتی باشد. چنانچه ایجاد اشتغال توسعه پیدا کند اشتغال کارافرینی و استفاده از فرصت ها قطعا می تواند در ابعاد مختلف به سود اقتصاد مملکت باشد.


در بحث آموزش های تخصصی ایجاد اشتغال در کشور ، نخستین بار در سال 1386 دانشکده کارآفرینی در دانشگاه طهران تأسیس شد و به تبع آغاز این شغل در سایر دانشگاه ها همانند دانشگاه شهیدبهشتی، دانشگاه علاوه طباطبایی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، بیرجند، همدان و چندین ایالت سایر گواه آموزش ایجاد اشتغال هستیم. امسال سومین سنه استجابت دانشجو در مقطع دکتری کارآفرینی در دانشکده ایجاد اشتغال دانشگاه تهران هستیم.


از طرفی مطابق با برنامه توسعه ای مملکت که پسینیان آن برنامه پنجم توسعه است به بحث ایجاد اشتغال توجه گزیده تر ای شده است . از جمله این برنامه های آموزشی می تاب به آموزش های الکترونیکی اشاره نمود. در برگزاری تعلیم های الکترونیکی، سال جاری گواه جذب 450 دانشجو به چهره الکترونیکی در سراسر مملکت در مقاطع کارشناسی ارشد بوده ایم. ولی این تعلیم ها اکثراّ تخصصی و دانشگاهی است که باید برای عموم افراد یک برنامه تعلیم عمومی در مقاطع ابتدایی، راهبری و دبیرستان چهره گیرد. در برگزاری دوره های آموزشی می بایست مؤلفه های مهم و کارساز ایجاد اشتغال که بحث شد، به دیگر کسان تعلیم دیتا شود. در اینجا لازم است این مهم مورد تاکید پیمان گیرد تدوین و اجرای سامانه آماری کارآفرینی یگانه از الزامات بنیادی است و دانشکده کارآفرینی با مرکز شمردن ایران در این خصوص در تعامل است اما لازم است مرکز احصاء ایران عملیاتی شدن و اجرایی شدن این نظام اماری را در نخستینگی پیمان دهد الی بتوان با آمارهای بروز، دگرگونی ها کارآفرینی را رسیدگی و تحلیل کرد.


نقش دولت در توسعه کارآفرینی چگونه است؟


نقش دولت در توسعه کارآفرینی به دو چهره است:


1- تعلیم کارآفرینی و فراهم کردن زمینه آن:دولت باید در بخش تعلیم طوری برنامه ریزی و سیاستگذاری کند که نیازهای آینده کشور را در این برنامه ها لحاظ کند.آموزش ها باید هدفدار و به سوی اقتصاد نزاکت بنیاد حرکت کند که به کمک آن کشور بتواند ایجاد ارزش افزوده و اشتغال کند که این نیازمند به تحولی بسیار بزرگ در نظام آموزشی مملکت می باشد.


2- ایجاد فرصت های ایجاد اشتغال در سطح ملی و منطقه ایی و بین المللی : چون وقتی گفتگو از فعالیت های کارآفرینی است. حقایق جامعه نشانه می دهد بازارها عمدتاً بین المللی شده اند لذا فراهم کردن زمینة استفاده از فرصت ها در سطح بین المللی به عهده دولت است که باید این فرصت ها را پیش درآمد در کشور سپس منطقه و در پایان در سطح بین المللی شناسایی و شناسایی کند. دراین صورت است که ما می توانیم پیش درآمد با مملکت های ناحیه و در مرحله پس با کشورهای پیشرفته جهان چشم وهمچشمی کنیم. بازارهای مصرف و رشد جمعیت، نوعی فرصت به عنوان بازار مصرف هستند و در کشورهای منطقه و در گوشه ها-کناره ها ایران پیمان دارند. دولت برای تکاپو های کارافرینی ضمن این که نهاد سازی در گستره های تامین مالی ، تعلیم ایجاد اشتغال و مهمتر از آن در استفاده از فرصت ها می کند و اینها در واقع مکمل هم می باشند، باید سعی کند طی فرآیندی، اقتصاد مملکت به سمت رقابتی شدن در پیمانه جهانی جنبش کند که این یک مسیر طولانی است و هرچه دیر به این پهنه وارد بشویم بازارهای ما را رقبا از ما می گیرند. رقم 60 میلیارد دلار وارادات رقم کمی نیست که این پیشه با این مبلغ، بازار پیشه و اشتغال دیگر کشور ها را تأمین می کنیم.


رابطه اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال چگونه است؟


در کتابی که برای پیرامون کسب و کار نوشتم در آنجا در تقدیر سیاست­های استراتژیک بحث وابستگی کارآفرینی با اقتصاد مقاومتی را تبیین کردم. بحث خویش را با مثالی شروع کردم. فرض نمایید یک ناحیه بهمن خیز که همواره شایستن آمدن بهمن وجود دارد و صدمات مالی و جانی ایجاد می­کند. در مرحله اول جهت ممانعت از این شغل باید بهمن خیزی منطقه را تفریق عدل و یا از بین برد. این پیشه را می تاب با کاشتن درخت در منطقه بهمن خیز انجام داد. مرحله دوم باید پیش بینی ابزاری که بتوانند جلو بهمن های حقیر احتمالی را بگیرد. مثال دیگر، اثیر سوزی در پیرامون کاری و زندگی است. باید ابتدا مقوله هایی که در پیرامون عامل اثیر سوزی می باشند را از بین برد و یا به کمینه رساند و سپس پیرامون را به کپسول اثیر نشان برای مقابله با اثیر سوزی احتمالی مجهز کرد. در سطح ملی نیز اقتصاد باید مقاوم باشد. اگر اقتصاد ثابت می خواهیم باید ساختارها در سطح ملی تغییر ناپذیر باشند. در حال آماده اقتصاد ما منوط به نفت است یعنی اینکه بودجه دولت وابسته به نفت است و اگر نفت نباشد دولت با چالش روبه رو می شود. چون فرآوری ما وابسته به نفت است واردات ما نیز منوط به نفت می شود بعد تولید هم با چالش رو به رو می شود و با تولید چالشی اشتغال و سرمایه گذاری با بحران رو به رو می شود. چون اقتصاد ما وابسته به نفت است و نفت هم از عقیده سهمیه صادرات،در اوپک تعیین و قیمت نفت در بازارهای جهانی تعیین می شود. نتیجه این عوامل ایجاد یک اقتصاد شکننده می شود که در سطح ملی قابل مدیریت نیست. اقتصاد مقاومتی یعنی تولید، اشتغال، تجارت و بودجه به نفت وابسته نباشد. یگانه از راهبردها عملیاتی برای تبیین بنیاد اقتصاد مقاومتی، توسعه کارآفرینی است. در دهه 1950 و 1960 اقتصاددانان می گفتند اگر می خواهید از فرصت های بین المللی کاربرد کنید باید کمپانی بزرگ چند ملیتی تأسیس کنید اما تجربه دهه 70 پرتو عدل که با شرکت های کوچک نوآور می نا در جهان رقابت کرد و با نوآوری، فرآورده رقابتی با بها پایین­تر و کیفیت بالاتر، فرآوری و به دنیا عرضه کرد. با این شرایط شما در عقیده بگیرید که در کل مناطق ایران، کسان فعالیت های کارآفرینانه ای سپریدن دهند. با این کار هم فضای رقابتی در کشور اتمام می شود و هم در سطح بین المللی می نا رقابت کرد.

تلاش چندین‌ ماهه گروهی از هکرها برای نفوذ به نیروگاه‌‌های برق آمریکا

گروهی از هکرها با نام زینوتایم (Xenotime) که پیش‌‌تر در سال ۲۰۱۷، به یکی از شرکت‌های نفتی سعودی حمله کرده بودند، به‌‌تازگی تأسیسات برق آمریکایی را هدف قرار داده‌‌اند. بنابر اطلاعات ذکرشده در وبلاگ مربوط‌به شرکت امنیت سایبری دراگوس (Dragos)، گروه زینوتایم چند ماه گذشته را صرف بررسی نقاط آسیب‌‌پذیر نیروگاه‌‌های برق ایالات متحده کرده‌‌اند. با اینکه دراگوس می‌‌گوید هنوز هیچ نشانه‌‌ای مبنی‌‌بر موفقیت این گروه هکری در نفوذ به شبکه‌‌ی برق ایالات متحده کشف نشده، همین تلاش‌‌ خود موجب موجی از نگرانی‌‌ها درباره‌ی امنیت زیرساخت‌‌های حیاتی ایالات متحده و سایر کشورها شده است.

نفوذ آهسته و پیوسته

گروه زنوتایم بیشتر به‌دلیل بدافزار مشهور خود با نام ترایتون (Triton) شهرت دارد. این بدافزار می‌‌توانست سیستم امنیتی نیروگاه‌‌ها و تأسیسات هسته‌‌ای و زیرساخت‌های مشابه را از کار بیندازد. زینوتایم پس از صرف یک سال زمان برای یافتن روش نفوذ به سیستم تأسیسات نفتی عربستان سعودی، از ترایتون برای حملات سال ۲۰۱۷ خود استفاده کرد. در وبلاگ دراگوس این‌‌گونه آمده است:

هیچ‌‌یک از تلاش‌‌های اخیر درزمینه‌ی هدف قراردادن تأسیسات برق تاکنون به نفوذ موفق و شناسایی‌پذیر منجر نشده است؛ اما تداوم این تلاش‌‌ها و افزایش ابعاد آن می‌‌تواند محل نگرانی باشد.

ایجاد آمادگی

این شرکت امنیت سایبری پیشنهاد کرده درصورت نفوذ موفقیت‌‌آمیز هکرها، نیروگاه‌‌های برق و اهداف بالقوه‌‌ی دیگر از همین حالا سرمایه‌‌گذاری روی سیستم‌‌های احیای کنترل را آغاز کنند تا بتوانند در شرایط اضطراری دوباره سیستم را به وضعیت عادی خود بازگردانند. دراگوس در جمع‌‌بندی می‌‌گوید:

تأسیسات و شرکت‌‌ها و دولت‌‌ها باید در سرتاسر دنیا با همکاری یکدیگر در بخش‌‌های مختلف صنعتی تلاش کنند از افراد و زیرساخت‌‌های حیاتی دربرابر حملات سایبری متجاوزانه حفاظت کنند.