قالب های فارسی وردپرس 31

این وبلاگ جهت دسترسی آسان شما عزیزان به قالب های برتر وردپرس به صورت فارسی تدوین و راه اندازی شده است.

قالب های فارسی وردپرس 31

این وبلاگ جهت دسترسی آسان شما عزیزان به قالب های برتر وردپرس به صورت فارسی تدوین و راه اندازی شده است.

تلاش هوش مصنوعی گوگل برای شناسایی صدای نهنگ گوژپشت در اعماق دریا

هوش مصنوعی گوگل در حوزه‌های زیست‌محیطی نیز کاربرد دارد. محققان گوگل موفق شدند با سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی، صدای نهنگ گوژپشت را در اعماق دریاها شناسایی کنند. 

در طی سال‌های متمادی، صداهای اعماق دریا ضبط و مستندسازی شده است و این کار کماکان انجام می‌شود. گوگل و گروهی از متخصصان وال‌شناسی، جهت بررسی صداهای ضبط‌شده، تحقیقاتی مبتنی بر هوش مصنوعی در اعماق دریا انجام داده‌اند.

 محققان امیدوارند تا با کمک سیستم‌های مبتنی بر یادگیری ماشین، صدای نهنگ گوژپشت را از بین بقیه‌ی صداها تشخیص دهند. بی‌شک، نتایج این پروژه، تلاشی در جهت استفاده از هوش مصنوعیدر حوزه‌‌های زیست‌محیطی است.

نهنگ گوژپشت یا نهنگ کوهان‌دار  (Humpback whale)، گونه‌ای از بزرگ‌باله‌داران است که طول آن در حدود ۱۲ تا ۱۶ متر و وزنش در حدود ۳۶۰۰۰ کیلوگرم است. نهنگ گوژپشت در آب‌های اقیانوسی جهان یافت می‌شود. نهنگ‌های کوهان‌دار می‌توانند در هر سال در حدود ۲۵ هزار کیلومتر مهاجرت کنند. یکی از ویژگی‌های جالبت نهنگ‌های گوژپشت این است که دارای نوعی سلول مغزی هستند که تنها در بین انسان‌ها، میمون‌های بزرگ‌ و برخی جانوران آبزی همچون دلفین‌ها وجود دارد. به‌همین دلیل نهنگ‌های گوژپشت رفتارهای متفاوتی نسبت به سایر باله‌داران از خود نشان می‌دهند. این نهنگ‌ها دارای مهارت‌های پیچیده‌ی ارتباطی همچون اتحاد، همکاری و برخی مهارت‌های ارتباطی دیگر هستند.

نهنگ گوژپشت

نهنگ‌های کوهان‌دار بخشی از زمان و انرژی خود را صرف خواندن آواز و تولید صدا در اعماق دریا می‌کنند. هر بار نهنگ گوژپشت آواز می‌خواند در حدود  ۱۰ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد و گاهی ممکن است ساعت‌ها آواز بخوانند. البته انگیزه‌ی خواندن آواز نهنگ‌ها لزوما شکار کردن نیست. برخی معتقدند که وقتی نهنگ کوهان‌دار قصد دارد جفت‌گیری کند، به‌عنوان یکی از آداب جفت‌گیری آواز می‌خواند. آوازهایی که نهنگ‌های کوهان‌دار نر از خود تولید می‌کنند، محبوبیت خاصی دارد. 

هوش مصنوعی گوگل و گروهی از متخصصان وال‌شناسی پروژه‌ای برای تشخیص صدای نهنگ گوژپشت از بین صداهای ضبط‌شده در اعماق دریا را آغاز کرده‌اند و به نتایج جالب توجهی هم دست یافته‌اند. این پروژه‌، بخشی از برنامه‌ی جدید «AI for a social good» گوگل است. در طی چند سال گذشته، محققان هوش مصنوعی گوگل، پروژه‌های مختلفی با تاثیر مثبت اجتماعی از جمله پیش‌بینی سیل، حفاظت از نهنگ‌ها و پیش‌بینی قحطی، به‌انجام رسانده‌اند. این پروژه‌ در نظر دارد طیف وسیع‌تری از حوزه‌ها را پوشش دهد و با همکاری سازمان‌های دیگر به حل برخی از مشکلات و مسایل زیست‌محیطی و اجتماعی بپردازد. تصور اینکه هوش مصنوعی تنها در حوزه‌ی تشخیص چهره و برخی حوزه‌های محدود کاربرد داشته باشد، تصور درستی نیست و می‌تواند عملکرد گسترده‌تر را به‌نمایش بگذارد. 

نهنگ‌ها برای یافتن غذای مناسب‌تر، آب گرم‌تر و همچنین برقراری روابط اجتماعی در اعماق اقیانوس‌ها حرکت می‌کنند. به‌طور طبیعی ردیابی حرکت‌های نهنگ‌ها کار ساده‌ای نیست؛ ولی فراموش نکنیم که نهنگ‌ها با آواز خواندن اثری از خود در اعماق دریا به‌جا می‌گذارند. آیا می‌توان مسیر حرکت نهنگ‌ها را با ردیابی صدای آوازشان شناسایی کرد؟ در اعماق دریاها و اقیانوس‌ها، دستگاه‌های ضبط صدا قرار داده شده است. با شنیدن صدای نهنگ‌ها از طریق این دستگاه‌های شنیداری می‌توان مسیر حرکت نهنگ‌های گوژپشت را تشخیص داد. در طی سال‌های متمادی که صداهای مختلف اعماق دریا ضبط و مستند می‌شود، محققان مجبور بودند صدای نهنگ گوژپشت را از میان انبوهی از سایر صداها تشخیص دهند. آیا سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند صدای نهنگ‌های گوژپشت را به‌روشی ساده‌تر و سریع‌تر ردیابی کنند؟ محققان هوش مصنوعی گوگل با همکاری NOAA، تصمیم گرفتند نتایج بررسی خود را که با سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و به‌کارگیری سیستم‌های یادگیری ماشین انجام شده بود، با آنچه به‌صورت دستی انجام می‌شود مطابقت بدهند. 

استفاده از روش‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، فوق‌العاده است. با آن همه سروصدای مختلفی که در اعماق دریاها وجود دارد، هوش مصنوعی می‌تواند داده‌های زیادی که از طریق تلکسوپ‌های رادیویی و دوربین‌های نظارت تصویری به سیستم داده می‌شود، تجزیه و تحلیل کند و برای این‌ کار از الگوهای خاصی کمک می‌گیرد. 

نهنگ گوژپشت

در این مورد، داده‌های ارائه‌شده به سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی، مستندات مربوط به دوازده هیدروفون است که برای سال‌ها در سراسر اقانوس آرام، به ضبط و مستندسازی مشغول بوده است. این مجموعه‌ی داده‌ها، قبلا به‌صورت گسترده مورد بررسی قرار گرفته است؛ اما محققان گوگل در نظر داشتند که با سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی بتوانند به بررسی داده‌ها بپردازند و حجم بررسی داده‌های زیاد و کار سخت و طاقت‌فرسا را به حداقل برسانند.

در این مرحله، سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی باید صدای نهنگ گوژپشت را شناسایی می‌کرد؛ هرچند به‌نظر می‌رسد که امکان شناسایی سایر نهنگ‌ها یا موجودات دریایی با کمک سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند در دستور کار تیم تحقیقاتی قرار گیرد. 

هوش مصنوعی در حوزه‌ی محیط زیست کاربرد دارد

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید در این پروژه، صدای نهنگ گوژپشت مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار نگرفت. بلکه صدای نهنگ به تصویری تبدیل شد که الگوهای موجود در تصویر قابل ردیابی بودند. طیف‌سنج‌ها یا اسپکتروگرام‌ها، میزان شدت صدا را در بازه‌ی زمانی مشخص و با توجه به فرکانس صدا بررسی می‌کردند. این روش می‌تواند برای انواع مختلف موجودات و گونه‌های دریایی دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد. محققان سیستم‌های بینایی کامپیوتر و یادگیری ماشین، روی موضوع به‌شدت تحقیق و بررسی کرده بودند و در مسیر خود، روش‌های مختلفی را برای آنالیز داده‌ها آزموده بودند.

هوش مصنوعی دانشگاه MIT زبان را به‌مانند یک کودک فرا می‌گیرد

به‌طور معمول شرکت‌های بزرگ که در زمینه‌ی توسعه‌ی هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند، سعی دارند با آموزش موضوعات مختلف، ساخته‌ی خود را هوشمند و متفکر سازند. در حالی که این سازوکار تاکنون هزاران هوش‌ مصنوعی مختلف را پدید آورده است؛ اما این بدین مفهوم نیست که راهکار دیگری برای آموزش به این رایانه‌های هوشمند وجود ندارد.

دانشگاه MIT که آوازه‌ی بلندی در زمینه‌‌های مختلف علوم فناوری دارد، اخیراً یک هوش مصنوعی توسعه داده که یادگیری را از طریق فرآیند متفاوت انجام می‌دهد. پژوهشگران این دانشگاه، کودکان را برای یادگیری الگوی خود قرار داده‌اند؛ از این رو، هوش مصنوعی آن‌ها نیز درست به‌مانند یک کودک در فرآیند یادگیری عمل می‌کند. آن‌ها برای رسیدن به این هدف، تجزیه‌کننده‌ای را توسعه داده‌اند که با ردیابی دقیق صحنه‌ها و برقراری ارتباط با آن‌ها، به تقلید فرآیند یادگیری کودکان می‌پردازد.

هوش مصنوعی

این سیستم که از طریق ویدیو‌های زیرنویس‌دار فراگیری را آغاز می‌کند، سعی دارد با تعیین دقت توصیفات صحنه، کلمات را به اشیاء و اقدامات نسبت دهد. سیستم یادشده معانی بالقوه را به عبارات منطقی ریاضی تبدیل می‌کند و با انتخاب عبارتی که نزدیکترین ارتباط معنایی را با سوژه دارد، به بیان تفکر خود درباره‌‌ی موضوع موردبحث می‌پردازد. در این راه حاشیه‌نویسی می‌تواند این فرآیند را تسریع ببخشد؛ اما هرگز جزو ملزومات یادگیری محسوب نمی‌شود.

نکته‌ی مهم به انعطاف‌پذیر بودنِ این راهکار مربوط می‌شود. در حالی که هوش مصنوعی محیط را همواره ردیابی می‌کند، می‌تواند از طریق صحبت‌های افراد نیز مواردی را یاد بگیرد. بدین ترتیب، MIT پیش‌بینی می‌کند که ربات‌های آینده می‌توانند از طریق چنین قابلیتی، با عادت‌های زبانی مردم سازگاری پیدا کنند؛ حتی اگر برخی از کلمات غیرمرسوم در گفتگوها استفاده شود.

چرا ال جی در حال کار روی روبات‌ها است؟

شاید تنها جایی که نتوان آن را به خودخواهی متهم کرد، بخش مصرف‌کننده‌ی محصولات الکترونیکی است. چرا که هرساله محصولات جدید، روندهای مختلف و نوآوری‌های هیجان‌انگیز در آن معرفی و عرضه می‌شود. برخی از برندهای الکترونیکی مصرف‌کننده در نهایت تلاش، امکان نگه داشتن و به‌روزرسانی آن‌ها را فراهم می‌کنند. ال‌جی الکترونیک نه تنها وجود چالش را تحسین می‌کند، بلکه چنین پیشرفت‌هایی را به‌عنوان یک فرصت برای جذب و هدایت صنعت به یک جهت کاملا جدید می‌بیند و از آن‌ها برای خلق گجت‌های کاربردی و رضایت مصرف‌کننده استفاده می‌کند.

LG هم‌اکنون در حال کاووش و کار روی روبات‌ها و دستگاه‌های هوشمند است. در CES 2017، شرکت یک لحظه‌ی دیدنی از دیدگاه خود برای آینده ارائه داد و نشان داد که چگونه روبات‌های خدمات‌رسان ممکن است به مردم در خانه، کار و فضاهای عمومی کمک کنند.

بخش روباتیک به‌شدت بر همگرایی متکی است. این مهم با استفاده و ارائه‌ی طیف گسترده‌ای از فناوری‌های هسته‌ای و مواد و ایجاد آن‌ها راه‌حل‌هایی را ارائه می‌دهد. نام این بازی می‌تواند ماشین‌هایی که می‌توانند با ماشین‌های دیگر صحبت کنند، وظایف متعددی را انجام دهند و با افرادی که بر آن‌ها تکیه می‌کنند، تعامل داشته باشند، باشد.

روبات/robot

در بسیاری از موارد، روبات‌های هوشمند می‌توانند به‌عنوان لوازم خانگی فردا مورد توجه و استفاده قرار گیرند. روبات‌ها و لوازم خانگی امروزه، قادر به انجام کار هستند؛ می‌توانند با کاربر ارتباط برقرار کنند و قادر به سازگاری با تغییرات محیط اطراف هستند. به‌عنوان مثال، وظیفه‌ی سیستم تهویه‌ی هوا تنها خنک نگه داشتن خانه در ماه‌های گرم تابستان نیست. امروزه آن‌ها می‌توانند هوا را گرم، رطوبت‌دهی و تمیز کنند. آن‌ها هوشمندانه حس می‌کنند که چه زمانی و چه گزینه‌ای برای اعمال لازم است یا لازم نیست. بنابراین جای تعجب نیست که LG، یکی از بزرگ‌ترین علامت‌های تجاری لوازم خانگی در جهان، موقعیت رهبری در رباتیک را در اختیار دارد.

روبات/robot

ال‌جی می‌تواند در مقوله‌ی رباتیک، موقعیت رضایت‌بخش و موفق خود را پیدا کند. این شرکت دارای انواع مختلفی از تکنولوژی‌های همگرایی است. LG همگام و با هدف توسعه‌ی روبات‌ها برای برنامه‌های روزمره‌ی خانگی، ده سال پیش HOM-BOT را برای پر کردن خلاء روباتیک معرفی کرد.

علاوه‌بر این، LG در تحقیق و توسعه توانایی‌های زیادی دارد تا خود را به‌عنوان یک بازیگر بزرگ در هنگام عرضه‌ی نسل بعدی روبات ها مطرح کند. در حقیقت این کار در حال انجام است. ال‌جی با تعدادی از نام‌ها و برندهای صنعتی تأسیس‌شده به‌طور فعال همکاری می‌کند تا روبات های یادگیرنده را توسعه و تکامل بخشد.

در اوایل سال جاری، LG با Robotis که یک شرکت توسعه‌دهنده‌ی خدمات روباتیک است، توافق‌نامه‌ای برای همکاری در توسعه‌ی ماژول‌های خودران برای روبات‌های متحرک نوشت. براساس این توافقنامه، LG و Robotis هرکدام با تمرکز بر تولید نرم‌افزار و سخت‌افزار و توسعه‌ی آن برای فعال کردن سیستم‌هایی با قابلیت‌های ناوبری هوشمند تمرکز خواهند کرد. ال‌جی همچنان به سرمایه‌گذاری، ایجاد و همکاری برای پیشبرد در زمینه‌ی رباتیک در جهت‌های جدید و هیجان‌انگیز ادامه خواهد داد. باید منتظر بمانیم تا از اتفاقات جدید باخبر شویم.

سامسونگ تا سال ۲۰۲۰ میلادی، ۲۲ میلیارد دلار در زمینه‌ی هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کند

سامسونگ پس از هفته‌ها انتظار، سرانجام افتتاحیه‌ی کنفرانس SDC 2018 را برگزار کرد. این شرکت طی این رویداد، از نسل جدید نمایشگرهای خود تحت عنوان اینفینیتی فلکس رونمایی کرد.

رئیس بخش هوش مصنوعی سامسونگ شب گذشته در جریان برگزاری کنفرانس توسعه‌دهندگان این شرکت، روی سن آمد و اعلام کرد که Samsung در نظر دارد تا سال ۲۰۲۰ میلادی، ۲۲ میلیارد دلار در زمینه‌ی هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کند.

وی همچنین گفت که کره‌ای‌ها قصد دارند به‌منظور عملی کردن این هدف، تا سال ۲۰۲۰ یک هزار کارمند جدید را برای کار روی این فناوری پر اهمیت، استخدام کنند. 

همانطور که پیشتر گفتیم، سامسونگ شب گذشته در جریان برگزاری کنفرانس SDC 2018، از جدیدترین نسل نمایشگرهای خود نیز رونمایی کرد؛ این نمایشگر تاشدنی که از آن با نام Infinity Flex یاد می‌شود، قرار است در گوشی تاشدنی این شرکت مورد استفاده قرار بگیرد.

نمایشگر اینفینیتی فلکس دارای لایه‌ی محافظ جدیدی از جنس پلیمر پیشرفته است؛ لایه‌ای که در کنار منطعف بودن، مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد و می‌تواند به‌خوبی از این نمایشگر محافظت کند؛ طبق ادعای سامسونگ، اینفینیتی فلکس، یک نمایشگر فوق نازک، با دوام و انعطاف‌پذیر است.