کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در آخرین جلسه خود، شیوهی جدیدی را برای محاسبه تعرفه پهنای باند اینترنت مصوب کرد که شرکت ارتباطات زیرساخت مکلف شد این مصوبه را از اول شهریورماه اجرایی کند.
در این راستا این شرکت اعلام کرد که با اجرای این مصوبه و با توجه به تغییر روش محاسبه تعرفه پهنای باند اینترنت، هزینهی واگذاری این خدمات به اپراتورهای ارتباطی تا ۲۰ درصد کاهش مییابد. بر این اساس مشخص نیست که با کاهش نرخ پهنای باند عمده، آیا قیمت اینترنتی که به کاربر نهایی میرسد نیز کاهش خواهد یافت.
حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد:
این طور که گفته شده که مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، نرخ پهنای باند مصرفی اپراتورها را ۲۰ درصد کاهش میدهد، درست نبوده است. چرا که در این مصوبه، فقط روش محاسبه پهنای باند اینترنت را تغییر داده و برای آن مدل استاندارد تعریف کردیم.
وی با بیان اینکه در این مصوبه، بحث ارزان شدن نرخ پهنای باند مصرفی مدنظر نبوده بلکه روش محاسبه استاندارد شده است، گفت که نرخ پهنای باندی که از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت به اپراتورهای اینترنت ارائه می شود برمبنای میزان مصرف است و در این زمینه در دنیا نیز یک روش استاندارد برای محاسبه این میزان مصرف وجود دارد. در روش استاندارد، برای اندازهگیری میزان مصرف پهنای باند، ۵ درصد پیک ترافیک غیرمتعارف را حذف میکنند. این درحالی است که قبلا روال محاسبهی پهنای باند توسط زیرساخت، بدون درنظر گرفتن پیک غیرمتعارف بود.
فلاح جوشقانی با بیان اینکه در این روش حتی اگر حملهای روی شبکه اتفاق بیافتد و مصرف اپراتور بهصورت غیرمتعارف بالا رود، زیرساخت پیک ترافیک را محاسبه میکرد، اعلام کرد که در روش جدید که از اول شهریورماه اجرایی شده است، ۵ درصد غیرمتعارف پیک مصرف پهنای باند حذف شده و مابقی آن محاسبه میشود. این موضوع درصدی از درآمد شرکت ارتباطات زیرساخت را کاهش خواهد داد.
به گفتهی معاون وزیر ارتباطات، از سوی دیگر، تاکنون مدل محاسبه پهنای باند توزیع شده زیرساخت براساس میزان مصرف در هر منطقه (هاب) - محاسبه پلکانی- بود و هرچه میزان مصرف پایینتر میآمد، واحد مصرف (قیمت) هم پایینتر میآمد. اما هماکنون مطابق با مصوبه جدید، باید به جای هر هاب، مجموع مصرف در همه هابها - محاسبه تجمیعی - محاسبه شود. این مساله نیز ۵ درصد روی کاهش درآمد شرکت ارتباطات زیرساخت تاثیر دارد و به همین علت گفته شده است که نرخ پهنای باند کاهش یافته است. واقعیت این است که در این شرایط ارزی که اکثر تجهیزات ICT هم وابسته به نرخ ارز است، اپراتورها اگر بتوانند قیمتها را به همین نحو حفظ کنند، ما از آن استقبال میکنیم. مضاف براینکه هم اکنون نیز نرخ اینترنت ثابتی که توسط اپراتورها ارائه میشود، به دلیل بازار رقابتی و تعرفههای تشویقی، پایینتر از تعرفههای مصوب است.
فلاح جوشقانی درباره طرحی که قرار بود برای تعیین نرخ اینترنت کاربران کم مصرف ADSL مصوب شود، نیز گفت که ما تعیین میزان آستانه مصرف منصفانه (FUP) را به اپراتورها واگذار کردیم. به این معنی که اپراتورها براساس تعرفه میتوانند سقف مصرف منصفانه متفاوتی برای کاربران درنظر بگیرند. پیش از این به دلیل آنکه مصوبه اینترنت غیرحجمی جا بیافتد، به اپراتورها این اجازه داده نشده بود.
بر اساس گزارش رئیس رگولاتوری، اما هم اکنون طبق ارسال ابلاغیه به اپراتورهای اینترنت، آنها میتوانند در شرایط رقابتی، مشتریان خود را دسته بندی کرده و سطح آستانه مصرف متفاوتی برای مشترکان پرمصرف و کم مصرف درنظر بگیرند.
وی با بیان اینکه کاهش درآمد اپراتورها ارتباطی با تعرفه مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات (مصوبه ۲۶۶) ندارد، گفت از آنجایی که کیفیت اینترنت در موبایل بهتر از ADSL است و این انتقاد وارد است که توسعه مناسبی در این بخش در کشور صورت نگرفته است، بخشی از کاربران به سمت استفاده از اینترنت موبایل سوق پیدا کردهاند و این مساله کاهش درآمد اپراتورهای اینترنت را به همراه داشته است.
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه حداکثر سرعت اینترنت با ADSL حدود ۸ مگابیت برثانیه است و این درحالی است که با سیم کارت، کاربر به اینترنت ۲۰ مگابیتی دسترسی دارد، گفت که تحلیلها نشان میدهد که مصوبه ۲۶۶ در کاهش درآمد اپراتورها اثری نداشته است.
مایکروسافت معتقد است ورود آمازون به حوزههای کاری جدید از جمله خدمات مالی، بهترین فرصت را برای آنها فراهم میکند تا سهم خود را در بازار خدمات ابری افزایش دهند. جادسون آلثوف یکی از مدیران بخش جهانی توسعهی تجارت و کسبوکار مایکروسافت است. او در کنفرانس جهانی فناوری شرکت Citi در نیویورک به این نکته اشاره کرد که رشد خدمات ابری این شرکت، از آمازون بیشتر است.
او در صحبتهای خود با اشاره به آمارهای سهام و اوراق بهادار مایکروسافت گفت:
آمازون بهطور واضح در حال ورود به انواع مختلفی از کسبوکارها است. آنطور که بهنظر میرسد، آنها در این حرکت نیز جدی هستند و با قدرت پیش میروند. من فکر میکنم جف، سود هر شرکتی را بهعنوان فرصت خود میبیند؛ البته اثبات زیادی بر این پیشبینیهای و در بخش خردهفروشی وجود دارد. همین پیشبینیها در حوزهی سلامت و مالی نیز قابل توجه هستند.
علاقهی شدید آمازون به صنعت خردهفروشی، در اقدامات اخیر این شرکت به وضوح دیده میشد. یکی از این اقدامات، خرید فروشگاههای زنجیرهی Whole Foods و دیگری، راهاندازی فروشگاههای Amazon Go بوده است. این توسعهی فعالیتها در حال حاضر نیز به مایکروسافت بهعنوان رقیب آمازون در سرویسهای ابری، کمک کرده است؛ چرا که آمازون در ماه جولای، خبر از تفاهمی ۵ ساله با والمارت در حوزهی خدمات ابری داد. از دیگر مشتریان قابل توجه ردموندیها در این حوزه، میتوان Costcoو Kroger را نام برد.
البته آمازون هم مشتریان خردهفروش بزرگی در بخش خدمات ابری AWS دارد که میتوان Brooks Brothers و Under Armour را از میان آنها معرفی کرد.
علاقهی آمازون به حوزهی خدمات مالی، کمتر از بقیهی حوزهها در صدر اخبار بوده است. این شرکت پیش از این، تعدادی خدمات مالی را معرفی کرده است؛ از این میان میتوان آمازون کش، آمازون لندینگ و آمازون پی را نام برد. البته بهنظر نمیرسد که این شرکت قصدی برای معرفی سرویسهای کامل بانکی داشته باشد. پیشبینی آخر، توسط تحلیلگران شرکت گلدمن ساکس ارائه شده است.
نکتهی قابل توجه این است که با ورود احتمالی و همهجانبهی آمازون به حوزهی خدمات مالی، فرصت برای مایکروسافت فراهم خواهد شد تا مشتریان بزرگی را در این حوزه، به بخش خدمات ابری خود اضافه کند. در حال حاضر شرکتهای بزرگ خدمات مالی همچون جی.پی مورگان، کارلایل گروپ، کوینبیس، الی ما و رابینهود از مشتریانAWS هستند. در طرف دیگر بازار، مایکروسافت در سرویس آژور خود میزبان شرکتهایی همچون HSBC، Metlife و UBS است. شرکت TD bank نیز بهصورت مشترک از خدمات هر دو شرکت استفاده میکند.
برنامههای آمازون در بخش سلامت و پزشکی، هنوز شخصی نیست. البته CNBC اطلاعاتی کلی از برنامههای آتی غول خردهفروشی جهان برای این بخش داده است؛ بهعنوان مثال، آمازون قصد دارد کلینیکهای تخصص خود را برای کارمندان تاسیس کند و الکسا را نیز برای استفاده از مراکز مرتبط با سلامت، بهبود دهد. این شرکت در ماه ژوئن، داروخانهی آنلاین PillPack را خریداری کرد. علاوهبر آن، آنها در حال همکاری با جی.پی مورگات و برکشایر هاتاوی هستند تا یک بنیاد خدمات سلامتی تاسیس کنند.
مشتریان خدمات AWS در حوزهی سلامتی، سازمانهایی همچون کیلینیک کلیولند و شرکتهای دارویی همچون Brystol-Mayers، Celegene و Merck هستند.
حوزههای خردهفروشی، خدمات مالی و سلامت، سه بخش از ۶ بخشی هستند که فروشندگان سرویسهای Microsoft پس از تغییر ساختار صورتگرفته در میانههای سال ۲۰۱۷، بهعنوان حوزههای اصلی تمرکز انتخاب کردند. آلثوف در مورد ورود به این حوزهها و جذب مشتریهای احتمالی آمازون میگوید:
من فکر میکنم مشتریان سازمانی با این صحبت به سراغ ما خواهند آمد: «ما قصد داریم از سرویسهای ابری استفاده کنیم؛ اما نمیخواهیم از سرویسهای شرکتی استفاده کنیم که برنامهی تصاحب کسبوکار ما را در سر داشته باشد. در نتیجه به شما (مایکروسافت) مراجعه کردیم؛ چرا که دههها است با صنعت ما آشنایی دارید».
یکی از سخنگوهای Amazon، پس از انتشار این خبر در وبسایت منبع، به اظهار نظرهای آلثوف واکنش نشان داده و این متن را برای مجله ارسال کرده است:
اظهار نظر در مورد رشد سرویس آژور مشکل است؛ چرا که آنها هیچگاه آمار دقیقی از فروش و درآمد خود منتشر نمیکنند؛ اما اگر به آمارهای کلی موجود نگاه کنید، متوجه رشد بسیار سریعتر AWS نسبت به رقبا خواهید شد.
این اظهار نظرها از طرف شرکتهای رقیب طبیعی است؛ چرا که آنها کارایی و پایگاه مشتریان لازم را برای رقابت بر اساس تواناییهای خود ندارند.
رویداد اخیر اپل در معرفی محصولات جدید، روی معرفی آیفون XS، آیفون XS مکس و آیفون XR و هچنین اپل واچ 4 بود. مانند رویدادهای همیشگی اپل، ارائهها در این رویداد نیز با تمرکز روی ویژگیهای مفید برای کاربران در محصولات اپل، انجام شد. ویژگیهایی همچون پایش سلامت، عکاسی، بهبود کارایی، صفحات نمایش باکیفیت اولد و رتینای مایع همگی با تمرکز روی بهبود تجربهی کاربران معرفی شدند.
اگرچه، بهبودهای سختافزاری برای کاربران تجاری نیز قابل توجه هستند، هیچ صحبت خاصی در مورد کاراییهای تجاری محصولات اپل در این رویداد نشد. بههرحال صرفنظر از ارائههای رویداد معرفی، کوپرتینوییها صنایع متعددی را دستخوش ساختارشکنی خواهند کرد. این ساختارشکنیها یا ادامهی تاثیر اپل در صنایع مختلف یا ساختارشکنی مجدد صنایعی خواهد بود که قبلا تحت تاثیر اپل تغییر یافته بودند. در ادامهی این مطلب زومیت، به بررسی ]چهار صنعتی میپردازیم که فرآیندها، تمرکز و مدلهای کسبوکاریشان در معرض ساختارشکنی اپل قرار دارد.
اپل پیش از این، ساختارشکنیهای متعددی را در بخش سلامت انجام داده است. اولین ورود جدی آنها به این حوزه، با معرفی آیپد شروع شد. تقریبا بلافاصله پس از معرفی این تبلت، پزشکان، جراحان و دیگر متخصصان حوزهی بهداشت و سلامت، ارزش نهفته در این گجت جدید را کشف کردند. آنها از آیپد بهعنوان ابزاری ایدهآل برای برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات با بیماران و همکاران استفاده میکنند.
اپل بهصورت کاملا واضح روی خدمات حوزهی سلامت تمرکز کرده است. آنها تیمی از متخصصان در داخل شرکت خود تشکیل دادهاند که بهخوبی نحوهی ارتباط با قانونگذاران، محققان و متخصصان IT در این زمینه را میدانند. کوپرتینوییها با معرفی سرویسهایی همچون HealthKit، ReasearchKit و CareKit، در خط مقدم اشتراکگذاری اطلاعات سلامتی قرار گرفتهاند. کاربران با استفاده از این سرویسها، اطلاعات خود را به راحتی با تیمهای درمانی، محققان یا حتی نیروهای اورژانس به اشتراک میگذارند.
نکتهی قابل توجه این است که برخی از تحقیقات جامع در زمینهی سلامتی با استفاده از دادههای سرویس ResearchKit انجام شدهاند. بهعلاوه، آیفونها و اپلواچها بهراحتی امکان اتصال با سرویسهای اورژانس و امدادگران را فراهم میکنند. این گجتها، اطلاعات پزشکی اورژانسی را نیز بهراحتی در اختیار افراد مسئول قرار میدهند. این اطلاعات در کارتی در آیفون ذخیره میشود و حتی در زمان قفل بودن گوشی نیز قابل دسترسی است. در کنار این قابلیتها، گجتهای اپل نشانههایی از خطر برای سلامتی یا بیماری را نیز به ما گوشزد میکنند.
اپل سرعت تلاشهای خود در این حوزه را کاهش نداده است. بهنظر میرسد آنها در ابتدای راه هستند و مسیری طولانی را برای خود در نظر گرفتهاند. بهعنوان مثال، امکان تشخیص افتادن کاربر و همچنین جهت افتادن که در رویداد اخیر به آن اشاره شد، یک پیشرفت قابل توجه برای کمک بیشتر به کاربران سالمند است.
پیشرفت قابل توجه دیگر در این زمینه، سنسور پیشرفتهی قلب بهکاررفته در اپل واچ سری ۴ است. این سنسور علاوه بر اندازهگیری دقیق ضربان قلب و هشدار دادن در مورد اشکالات عملکردی این عضو حیاتی، قابلیت انجام یک تست الکتروکاردیوگرافی (ECG) را نیز در چند ثانیه دارد. این یک پیشرفت عالی برای هر دستگاهی بهشمار میرود و میتواند اطلاعات مفیدی را در اختیار پزشک قلب کاربر و همچنین پزشکهای اورژانس قرار دهد. اپل حتی توانسته است تاییدیههای سازمانهای تنظیم مقررات آمریکایی را نیز در این زمینه بهدست بیاورد.
شرکت AlivCor یکی از فعالان بازار در این زمینه است که پیش از این برای ارائهی خدماتی مشابه، وارد عمل شده بود. این شرکت با کاور مخصوص آیفون با قابلیت انجام آزمایشهای بالا شناخته شده است. البته این دستگاه برای عملکرد مناسب باید روی سینهی فرد قرار بگیرد.
اپل روی قابلیتها و کاربردهای دیگری در این حوزه نیز در حال تحقیق و بررسی است. برخی از این قابلیتها، شامل اندازهگیری فشار خون و قند خون بدون نیاز به تزریق هستند. البته نباید انتظار داشت که اپل، جایگزین تجهیزات پزشکی در بیمارستانها یا دیگر مراکز درمانی شود. چرا که قابلیتهای دستگاههای این شرکت هنوز توانایی رقابت کامل با تجهیزات پزشکی مخصوص را ندارند. اما این شرکت تلاش میکند تا قابلیتها را با استفاده از جمعآوری داده به تکامل برساند. جمعآوری داده و اطلاعاتی که پیش از این اصلا بهآسانی قابل دستیابی نبود.
این جمعآوری داده تنها به معنای اطلاعات و دادههای بیشتر نخواهد بود. این اطلاعات، واقعیتر از اطلاعات قبلی است؛ چرا که تحقیقات نشان میدهد حدود یک چهارم بیماران در هنگام حضور در مطب دکتر یا کلینیک، بهخاطر اضطراب، با افزیش ضربان قلب و فشار خون روبرو میشوند. در نتیجه، اطلاعات جمعآوری شده در مطب و مراکز درمانی، بیش از مقدار واقعی است.
اپل قصد دارد این اطلاعات را به بیماران و پزشکان ارائه کرده و همچنین آنها را با دادههایی مانند زمان، موقعیت و فعالیت فرد، ترکیب کند. در زمینهی انتقال این دادهها به پزشکان، اپل قبلا این چالش را با توانایی ارتباط با سازمانهای بهداشت و سلامت و مراکز اطلاعاتی آنها، حل کرده است.
کیفیت دوربین آیفون، همیشه یکی از قابلیتهای مهم و قابل توجه اپل بوده است. این شرکت با استفاده از تصاویر گوناگون ضبط شده با آیفون در کمپینهای بازاریابی، پیام خود را بهتر از رقبا به گوش کاربران میرساند. آنها از سال قبل علاوه بر تمرکز بر قابلیتهای سختافزاری دوربین، به تواناییهای پردازندهای و یادگیری ماشینی آن برای ثبت بهتر تصاویر نیز اشاره داشتهاند. کوپرتینوییها، آیفون را برابر با یک دوربین حرفهای DSLR میدانند که تصاویری با همان کیفیت اما کاربری آسانتر ضبط میکند.
این رویکرد، همراه با قابلیتهای iOS در تبدیل شدن به پلتفرمی مستقل برای ویرایش عکس و فیلم، اپل را به بازیگری قدرتمند در این زمینه تبدیل کرده است. ادوبی که برای مدتهای مدید بهعنوان بازیگر پیشگام عکسبرداری و طراحی دیجیتال شناخته میشد، تعدادی از برترین اپلیکیشنهای خود را به این سیستمعامل آورده است. از این میان میتوان ایلاستریتور و فتوشاپ را نام برد. این حرکت بدان معنی است که متخصصان گرافیک و رسانه، توانایی انجام کارهای زیادی را با استفاده از آیفونهای حرفهای یا آیپد پرو خواهند داشت.
یک حقیقت وجود دارد که بهترین دوربین، آنی است که همراه شما باشد. این موضوع به همراه موارد گفته شده، نشان میدهد که عکسبرداری، فیلمبرداری و طراحی با موبایل در حال پیشرفت در زمینههای بسیاری است. با پیشرفتهای صورت گرفته، امکانات ویرایش حرفهای که زمانی تنها در استودیوهایی با دستگاههای پیشرفته بودند، امروز در دستان همهی کاربران قرار دارند. اکنون دیگر عکسبرداری، ویرایش، ارسال در شبکههای اجتماعی و حتی آمادهسازی برای چاپ، همگی در همان لحظهی ثت تصویر رخ میدهند.
موارد گفته شده، تاثیر زیادی در زمینههای خلاقانه و هنری داشته و همچنین پتانسیل بالایی نیز در بخش بازاریابی دارند. درحال حاضر، بازاریابی از زمینههای چاپی و کاغذی به سمت رسانههای اجتماعی، مدیریت برند، رویدادها و پخش زنده تغییر یافته است. آیفون، این تغییر رویه در بازاریابی را سرعت داده است. این سرعت دادن، با قابلیت اجرای کارهای پیچیده در چند ثانیه، امکانپذیر شده است.
آیفون به تیمهای بازاریابی امکان میدهد تا با رویدادها، ترندهای شبکههای اجتماعی و اتفاقات لحظهای جهان پیرامون بهخوبی ارتباط برقرار کنند و در نتیجه، بازارها، مشتریان و افراد جدید را به مجموعهی خود جذب کنند. این قابلیتها به کاربران امکان میدهند تا نتایجی عالی و خیرهکننده را در عرض چند دقیقه از عکسها و فیلمهای خود ایجاد کنند. همهی اینها بهمعنای افزایش سرعت تولید و انتشار محتوا است.
ترکیب این قابلیتهای جدید با رسانههای اجتماعی، یعنی یک متخصص بازاریابی میتواند یک کمپین را از هرجایی در جهان ایجاد کرده و از هر رویدادی برای تولید لید به سازمان خود استفاده کند. ارتباط با مشتریان از هر نقطه از جهان هم با همین قابلیتها امکانپذیر است.
قابلیتهای گفته شده، چابکی و ناب بودن استارتاپی را به آژانسهای بازاریابی و دپارتمانها تزریق میکنند. بهعلاوه، استارتاپها نیز میتوانند نتایج عالی را با کمترین امکانات بهدست بیاورند. این هموار شدن زمین فعالیت برای بازاریابی، تاثیرات زیادی خواهد داشت. محتوای عالی، زنده و همراه با پیام یا هشتگ مناسب، همگی با کمترین نیاز به زیرساختهای پیچیده، قابل تولید و انتشار هستند.
ساختار شکنی در این بخش هم مانند حوزهی سلامت در مراحل ابتدایی خود قرار دارد. البته بر خلاف سلامت که اهداف و خط سیر تقریبا مشخصی دارد، طبیعت در حال تکامل این موارد و فناوریهای مرتبط با آنها، ساختارشکنی در آن را به تجربه و آزمایش بیشتر، وابسته کرده است.
همان قدرتی که آیفون در اختیار فعالان بازاریابی قرار میدهد، برای ژورنالیستها نیز قابل دسترسی خواهد بود. اکنون آنها میتوانند اخبار را بهسرعت ثبت، ویرایش و منتشر کنند. در سالهای اخیر، اینترنت، گوشیهای هوشمند، وبلاگنویسی و رسانههای اجتماعی، نیروهای قدرتمندی در دنیای رسانه بودهاند. اما در بسیاری از موقعیتها، این منابع بهخوبی استفاده نشدهاند. بهعنوان مثال فیلمبرداری با موبایل سالهای متمادی در اختیار خبرنگاران بوده اما همیشه ارزش آن از فیلمهای ضبط شده به همراه فیلمبردار حرفهای و تهیهکننده، کمتر بوده است.
تا چند وقت پیش، ادعای گفته شده حقیقت داشت. کیفیت فیلم و صدا پایینتر از حد انتظار بود و اتصال و ارتباطات نیز بهخوبی انجام نمیشد. بهعلاوه، ویرایش محتوا نیاز به تجهیزات قوی و حضور دائمی یک تهیهکننده داشت.
فرمول بالا و مراحل مورد نیاز برای انجام آن، در سالهای اخیر تغییر کرده اما محدودیتهای سختافزاری و نرمافزاری موبایلها هنوز به قوت خود باقی است. ابزارهای ویرایش ساده که آیفون و بهطورکلی موبایلها در اختیار کاربران قرار میدهند، به خبرنگاران امکان میدهد که مدیریت کارها را خودشان در دست بگیرند.
با این قابلیتها، اطلاعات خامی که به سختی به دست میآیند، بهراحتی به خبرهای باکیفیت تبدیل میشوند که قابل انتشار هستند. ساختارشکنی در این حوزه نه تنها در زمان و کیفیت ایجاد میشود، بلکه قیمت کمتر آیفون نسبت به تجهیزات حرفهای خبرنگاری، امکان انتشار خبر باکیفیت را در اختیار افراد بیشتری قرار داده است.
یکی از شرکتهایی که سال گذشته و در مراسم معرفی ARKit اپل به آن اشاره شد، آیکیا بود. این تولیدکننده و فروشندهی مبلمان، از قابلیتهای اپل برای نشان دادن شکل و طراحی خانه پس از پیادهسازی مبلمان، استفاده کرد. پس از اینکه صنعت خردهفروشی به سمت آنلاین شدن پیش رفت، توانایی جانمایی محصولات در خانهها به یک نیاز مبرم تبدیل شد. این نیاز، از آنجایی اهمیت دارد که کاربران نمیتوانند محصولات را بهخوبی و بدون جانمایی نهایی، از لحاظ رنگ و ابعاد بررسی کنند.
در اینجا واقعیت افزوده یک راهکار ارائه میدهد. خصوصا وقتی این قابلیت با صفحات نمایش حرفهای آیفونها با دقت رنگ بالا ترکیب میشود، کارایی آن دوچندان خواهد بود. اپل این راهکار را آسان کرده است. البته این نوع استفاده از واقعیت افزوده، با وجود کاربردی بودن تنها جنبههای کوچکی از قابلیتهای واقعیت افزوده در خردهفروشی را نشان میدهد.
یکی از جنبههای جدید خردهفروشی، ارائهی بستههای عضویت است که پکیجهایی ماهانه را به کاربر ارائه میکند. این پکیجها حاوی آیتمهایی هستند که از نظر شرکت سازنده، برای کاربران مفید خواهند بود. اگرچه این سبک از خردهفروشی توسط شرکتهایی همچون Blue Apron و با عرضهی پکیجهای تهیهی غذا شروع شد، در حال حاضر در صنایع زیادی از لباس تا لوازم آرایشی و حتی دکوراسیون خانه، استفاده میشود.
تمامی شرکتهای فعال در این زمینه، از آنالیز داده برای شناخت علاقهمندیهای کاربران و انتخاب بهترین محصولات برای آنها استفاده میکنند. در این میان، آیفونها که کاربردهای زیادی در بخش داده دارند، امکان اشتراک اطلاعات زیاد توسط کاربران با شرکتها را فراهم میکنند.
یک دستگاه کوچک مجهز به فناوری AR، انتخاب بهترین کالا و خدمات برای مشتریان را فراهم میکند و این فرآیند انتخاب، از همان زمان ثبتنام آنها برای سرویس یا کالا شروع میشود. این استفاده از واقعیت افزوده، شامل همهچیز از اندازهگیری ابعاد خانه، بدن خودمان یا هر المان دیگر میشود. بهعنوان مثال بهجای تخمین این که یک مبلمان آیکیا در اتاق ما چگونه خواهد بود، تنها باید ابعاد اتاق، شکل مبلمان و رنگ دیوارها را برای شرکت بفرستیم و آنها بهترین گزینه را به ما پیشنهاد خواهند داد. این فرآیند شبیه به آن است که یک طراح مجازی در هر مرحله از خرید کالا با ما همراهی کند.
همین مثال بالا را با یک عکس سلفی مقایسه کنید که شرکت با استفاده از آن، تیغ اصلاح، کرم اصلاح یا حتی مدل مو و ریش مناسب را به کاربر پیشنهاد میدهد. در مثال دیگر، یک عکس از کمد دیواری شما، پیشنهادهای خرید لباس یا نظمدهی آن را برایتان ارسال میکند. در تمام این مثالها، تلفن هوشمند به یک خریدار شخصی تبدیل میشود که تنها با اجازهی دسترسی ما به تصاویری از خانه یا خودمان، فعالیت میکند.