قالب های فارسی وردپرس 31

این وبلاگ جهت دسترسی آسان شما عزیزان به قالب های برتر وردپرس به صورت فارسی تدوین و راه اندازی شده است.

قالب های فارسی وردپرس 31

این وبلاگ جهت دسترسی آسان شما عزیزان به قالب های برتر وردپرس به صورت فارسی تدوین و راه اندازی شده است.

جنگل حرا؛ یکی از ۱۱ ذخیره گاه زیست کره زمین در ایران

جنگل حرا در قشم

جنگل های حرا که معروف به جنگل‌های دریایی هستند شهرت جهانی دارند و با تشکیل جزر و مد و به زیر آب و روی آن آمدن، یکی از زیباترین صحنه های طبیعت را به نمایش می‌گذارند

جنگل حرا را جنگل دریایی هم می‌گویند. این جنگل دارای شهرت جهانی است و یکی از مهم‌ترین میراث‌های طبیعی ایران به‌شمار می‌رود. قدمت زمین‌شناسی این جنگل به میلیون‌ها سال پیش باز می‌گردد. پوشش گیاهی جنگل حرا از گیاهانی تشکیل شده است که در ناحیه جزر و مد زندگی می‌کنند و بخش بزرگی از آن‌ها در زیر آب قرار گرفته‌اند و ریشه‌هایشان از آب دریاها تغذیه می‌کنند.

نکته جالب زمانی است که آب دریا در بالاترین سطح خود است و روی آن‌ها را می‌پوشاند، اما ناگهان با پایین آمدن آب، جنگل وسیع و شگفت‌انگیزی مثل صحنه‌ای از فیلم‌های علمی و تخیلی از زیر آب بیرون می‌آید و نظاره‌گران خود را شگفت‌زده می‌کند. گیاه حرا در برخی از بخش‌های حاشیه خلیج فارس نیز رشد می‌کند. دانه این گیاه روی درخت مادر می‌روید و تولید نهال می‌کند. این سبک از تکثیر سبب ایجاد منطقه‌ای جنگلی با پوششی شگفت‌انگیز از درختان حرا شده است. عمق این منطقه ۱٫۵ متر است و بخشی از ۲۰۰۰ متر مربع را در جزیره قشم زیر پوشش خود برده است.

جنگل حرا رد قشم

عکس از  ویکی سفر

جنگل‌های حرا در قشم در حدود ۲۴۰۰هکتار، مساحت دارند. این جنگل از بندر لافت تا روستای طبل در نواری به عرض ۵۰ تا ۵۰۰ متر کشیده شده و محدوده‌ای برابر ۱۵۰ کیلومتر را دربر گرفته است. این درختان زیبا در میان آب‌های شور شکل گرفته‌اند تا معجزه‌ای در این گوشه از ایران باشد.

درختان جنگل‌های حرا، آب شور را برای استفاده خود شیرین می‌کنند و همین رمز پایداری آن‌ها در این شرایط است. در وجود درخت حرا، خاصیت تصفیه کننده‌ای نهفته است که همچون یک کارخانه شیرین کن طبیعی عمل کرده و نمک آب را دفع می‌کنند. درختان جنگل حرا در تمام فصول سال به رنگ سبز هستند و در میان آب ایستاده، زینت‌بخش این گوشه از طبیعت هستند.

جنگل حرا در قشم

عکس از  گردشگری نوین

جنگل حرا در قشم منطقه محافظت شده‌ای است که به ثبت جهاتی یونسکو رسیده و یکی از ۱۱ ذخیره‌گاه زیست کره در ایران را تشکیل می‌دهد

 جنگل حرای قشم از سال ۱۳۶۱ به‌عنوان منطقه حفاظت شده تحت نظر سازمان محیط زیست قرار گرفت. این منطقه با عنوان منطقه حفاظت شده حرا در قشم که انبوه‌ترین و وسیع‌ترین جنگل حرا بود، از طرف سازمان یونسکو با عنوان ذخیره‌گاه زیست کره در ۱۷ ژانویه سال ۱۹۷۷ میلادی در فهرست جهانی قرار داده شد. جنگل حرای قشم یکی از ۱۱ ذخیره‌گاه زیست‌کره در ایران است. در میان جنگل‌های حرا، درختانی با ظاهری متفاوت دیده می‌شوند که از دو نوع حرا و چندل هستند. این گیاهان شورپسند با آب شور سازگار هستند و به‌عنوان گیاهانی استثنایی محسوب شده و از ارزش زیادی برخوردارند. آب و هوای این مناطق، استوایی است و همین سبب رشد این پوشش گیاهی می‌شود. از گیاه درختان حرا برای علوفه دام و طیور نیز استفاده می‌کنند و گفته شده دارای فوایدی شگفت‌انگیز هستند. از نکات جالب عملکرد ساقه درخت حرا باید گفت این گیاه آب شور دریا را گرفته و تسویه می‌کند و بخش شیرین را برای تغذیه خود گیاه نگه داشته و نمک آن را به آب بازمی‌گرداند. از این گیاه برای مواد مختلفی مثل ساخت چسب تخته، خمیر چوب و از شیره آن برای بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود.

جنگل حرا در قشم

عکس از  نازنیوز

جنگل‌های حرا امکانات جذاب و جالبی برای توریست ها دارد

برای دیدن جنگل‌های کم‌نظیر حرا می‌توانید از طریق سفر هوایی یا زمینی وارد قشم شوید و از مسیرهای مختلف خود را به نزدیک‌ترین بندر، مانند بندر پل یا بندر خمیر برسانید و از آنجا با کشتی‌های مسافری راهی قشم شوید. برای دیدن جنگل‌های حرا باید با کمک ناخداهای بومی و با تجربه منطقه، از آب‌راهه‌های خاص آن گذر کرده و به تماشای این طبیعت زیبا بنشینید. برای دیدن این جنگل و درختان زیبای آن باید به دل آب‌های خلیج فارس بزنید و یک قایق‌سواری متفاوت را تجربه کنید. تصور کنید که بر قایق سوار شده و در آبی متمایل به فیروزه‌ای به حرکت درمی‌آیید. در ابتدا همه چیز مثل یک قایق‌سواری عادی است تا اینکه از دو سو با درختان احاطه می‌شوید و در میان آن‌ها پیش می‌روید. به هر گوشه که بنگرید جلوه‌ای تازه را کشف می‌کنید که چشمان‌تان را خیره می‌کند. اگر در فصول سرد به این منطقه رفتید، چشم‌اندازی زیبا از پرندگان مهاجر در انواع و اقسام گوناگون را می‌توانید ببینید، صدها پرنده آبزی و کنار آبزی از جمله مرغ ماهی‌خوار، لک‌ لک، مرغابی و مرغ دریایی از جمله این پرندگان هستند.

جنگل حرا در قشم

عکس از  کارناوال

تصور کنید که بر قایق سوار شده و در آبی متمایل به فیروزه‌ای به حرکت درمی‌آیید. در ابتدا همه چیز مثل یک قایق‌سواری عادی است تا اینکه از دو سو با درختان احاطه می‌شوید و در میان آن‌ها پیش می‌روید. به هر گوشه که بنگرید جلوه‌ای تازه را کشف می‌کنید که چشمان‌تان را خیره می‌کند. اگر در فصول سرد به این منطقه رفتید، چشم‌اندازی زیبا از پرندگان مهاجر در انواع و اقسام گوناگون را می‌توانید ببینید، صدها پرنده آبزی و کنار آبزی از جمله مرغ ماهی‌خوار، لک‌ لک، مرغابی و مرغ دریایی از جمله این پرندگان هستند.

جنگل حرا در قشم

عکس از  کارناوال

برای اقامت در قشم و بازدید از جنگل‌های حرا، هتل‌های اقامتی بسیاری وجود دارد. علاوه بر هتل، اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیز برای اقامت در این منطقه وجود دارند. اسکله‌های موجود برای رفتن به درون جنگل، دارای امکانات خدماتی برای سرویس‌دهی هستند و می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. اگر در پی این هستید که تجربه‌ای رویایی و بی‌بدیل از طبیعت‌گردی سرسبز به همراه آب و دیدن تصاویر دلفریب را تجربه کنید، به جنگل‌حرا در قشم بروید و از نزدیک شاهد شگفتی‌ها باشید. بازدید از این جنگل‌های رویایی، حتما شما را به هدف‌تان خواهد رساند.

جنگل حرا در قشم

عکس از  سایت قشم گردی

اگر به قشم سفر می‌کنید، حتما پیش از سفرتان نگاهی به فهرست کامل جاهای دیدنی قشم در کجارو بی‌اندازید تا بتوانید نام و آدرس مکان‌های دیدنی قشم، توضیحات، امکانات و موقعیت آن‌ها روی نقشه را ببینید و پیش از سفرتان برنامه‌ریزی مناسبی برای گشت و گذار در جزیره داشته باشید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.